Oppdatering av svangerskapsuke 36


(NB bildene er tatt for 1 uke siden, 34+4)

Termin: 8. november 2015

På vei: 36 uker (35+3)

Igjen til termin: 35 dager.

Kjønn: Jente

Navn: Nå har vi plutselig tre navn som surrer rundt i tankene våre. Det er så vanskelig med navn. Vi tenker på det veldig mye om dagen og jeg er så supersuper-spent på hvilket vi kommer til å velge! Jeg tror ikke vi klarer å bestemme oss før hun kommer til verden. Vi har knapt over 30 dager til det! 

Trimester: Tredje og siste.

Bevegelser: Åja, akkurat nå er jeg nesten sikker på at hodet har festet seg. Det er en del press ned mot bekkenet om dagen. Høyre ribbein får virkelig gjennomgå. Jeg er så sår akkurat nå fordi hun både sparker og beveger seg fryktelig mye! Plasseringen av beina hennes som er ved ribbeina mine, er så ubehagelig for meg. Jeg prøver å dytte/ presse dem bort. Jeg tror vi får en kung fu-jente! 

Siste innkjøp: Jeg har faktisk ikke kjøpt noe siden forrige oppdatering. Selv om vi var i Tr.Heim ble det ikke noe babyutstyr med oss hjem. Vi har vel egentlig alt vi trenger også, men man får jo aldri nok! Hihi! Vi har fått noen gaver i det siste, det er så gøy med babygaver!! Eller jeg har kjøpt tøfler som skal pakkes ned i fødebagen og bli med på barseltiden. Myke, behagelige og så klart -glisikre.

Utålmodig: JA! Nå gjør det ikke noe om hun kommer snart. Jeg håper hun kommer før termindatoen! Alt er kjøpt inn, og alt som skal vaskes, er vasket! Vi er klare for å få baby i hus nå! 😀

Vektøkning: Jeg fikk meg litt av et sjokk når jeg veide meg sist. Nå har jeg til sammen gått opp 10 kg! Jeg har aldri veid så mye, og jeg må si det er fascinerende å følge med på vektøkningen. 3 kg på 2 uker!! Første og andre trimester gikk vekten min bare ned -noe som ikke var gøy å se. Men nå! Nå i tredje trimester skjøt den seg bare oppover! Det er jeg så klart veldig glad for!

Strekkmerker: Kiloene har kommet veldig fort på kort tid. Huden min har nok strekt seg ut litt, men strekkmerker har jeg lite av og kun på “sidene”. Det er egentlig ikke noe jeg bryr meg så veldig om. Jeg ser de heller uansett ikke. Eller jo, om jeg vrir og snur på meg i speilet. Strekkmerker er helt vanlig i en graviditet, det får vi kvinner leve med! 🙂

Hevelser og vann i kroppen: Det har jeg ikke sett noe til, enda. 

Humør: Jeg merker selv at jeg kan bli fort irritert. Eks: Når mamma ringer og vi har en samtale og hun er midt i en setning, men samtidig ser hun på TV og stopper opp hele setningen for å følge med på den forbaska tvskjermen. DA blir jeg så irritert! Når dette gjentar seg mange ganger. Jeg blir helt gal og river av meg nesten hvert eneste hårstrå jeg har på hodet!! Ellers er jeg veldig sliten og blir fort sliten om dagen. Dette kan påvirke humøret og jeg virker nok mere “daff”. Jeg trenger mye hvile. Etter vi var i Tr.Heim et par dager hvor vi gikk mer enn jeg har gjort i hele svangerskapet, så sov jeg etterpå i 16t når jeg først hadde sjangsen. Selv om jeg hadde fått bra med søvn alle de andre dagene også.  

Hodet festet: Som jeg nevner under “Bevegelser” -er jeg ganske sikker på det! 

Kynnere: Når vi var i Trondheim så gikk vi som sagt veldig mye. Eller jeg kan ikke skryte på meg og si vi har gått mil etter mil. Med tanke på at jeg er høygravid nå, vil jeg si vi har gått veldig langt og mye! Mosjonering får virkelig frem kynnerne hos meg. Jeg har kun kjent svake kynnere, men nå skal jeg si de ble sterke. Jeg var nesten redd det skulle gå over til rier. Jeg vet jo ikke hvordan rier kjennes ut som enda, men de sier at det merker man fort når de først kommer. Det var så sterke kynnere at noen ganger måtte jeg stoppe og ta en pause til de gikk over. Tro meg, vi gikk også i rolig tempo. Det går med andre ord ikke særlig fort når folk går sammen med meg nå i dag. Hehe!

Cravings: Fortsatt Ideal flatbrød! Det knaskes godt fra munnen min i dette sekund, hehe!

Plager: Jeg kan være litt småkvalm til tider. Det var en dag tidligere denne uken hvor jeg var veldig dårlig med kvalmen. Jeg prøvde så godt jeg kunne med både mat og drikke, men det var ikke noe vits. Ellers har det vært kynnere som nevnt over her. Bilkjøring er helt forferdelig om dagen, korte turer går så klart bra. Lange turer derimot… Ribbeina mine takler det bare ikke, det er ikke alltid jeg klarer å få henne til å flytte på seg. Når man har en eller annen kropsdel (ofte en fot) som presser på ribbeina, er utrolig vondt! Da er det ikke noe godt å sitte i en bil. Når jeg kjører bil blir jeg også veldig ofte kvalm, spesielt om det er humpete og masse svinger. “Bilpingle” kaller S meg for, haha. Halsbrann har jeg blitt nokså vant med. Det har jeg nesten hver kveld/ natt. 

Fødebagen: Der kan jeg si meg 95% ferdigpakket. Jeg har lyst til og ha med frukt, godteri og noe godt å drikke. Når skal jeg kjøpe inn frukt som jeg skal ha med? Jeg kan ikke akkurat gjøre det nå, fordi da blir det mest sannsynlig kanskje råttent til den store dagen kommer. Tannkrem og noen flere sokkepar har jeg ikke pakket ned. Bortsett fra de små bagatellene der så er jeg -ready to go! 

 

5 kommentarer
    1. Jeg gikk opp 20 kg!!! Aldri vært så tung som jeg var 😂 De var heldigvis borte i løpet av de første ukene.

    2. Wowowow, la meg først si – jeg har sikkert fulgt bloggen din siden 2010, og opp igjennom alle år. Det er rart hvordan man automatisk tilknyttes, og følger de bloggene man har lest ifra første stund. Men de siste månedene har jeg ikke tenkt over deg, og fikk nærmest et lite sjokk når jeg så her for et par dager siden. Og nå, ja nå har du termin om en måned, jeg kan ikke annet å gape med munnen. Haha vi blir så store, og vokser så fort – men herlighet, gratulerer så vanvittig mye! Det er morsomt å følge med på utviklingen til bloggere du har fulgt med lenge, og her har du gjort en reall jobb, du kommer til å bli en fantastisk mor 🙂
      Nå skal jeg ikke glemme deg igjen, og skriver herved under kontrakten som fast leser! Ha en fin søndag 🙂

    3. Tonje Mågerø Thorsen: Med hormonene jeg har om dagen, sitter jeg her med tårer som triller nedover kinna mine nå. Tusen, tusen takk for en så koselig kommentar!
      Det gjorde meg veldig glad og rørt! Jeg hadde gitt deg en klem nå om jeg kunne!<3

      Jeg er enig i det du sier. Man får en slags tilknytning når man har fulgt livet til noen via en blogg i flere år!:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg