the future

Hei! Jeg leste nettopp et gammelt innlegg om en jente som nettopp hadde fått speilrefleks og hadde drømmen som fotograf eller journalist. I dette innlegget var hun konstant sikker på at kameraet skulle være med i framtiden og være en del av jobben. Vel, denne jenta var meg! 

Når jeg var liten hadde jeg drømmen om å bli dyrlege, ”Den Nye Britney Spears”, supermodel og designer. På barneskolen ville jeg jobbe i klesbutikk, og det skulle være noe med merkeklær. Jeg kom til ungdomsskolen og da dukket kameraet opp som jeg fikk interesse i. Nå går jeg i 10. klasse og vil bli flyvertinne! 
Hvor kult hadde ikke det vært? Jeg har lest litt om det, og det høres så morsomt ut! Stort pluss at man får reise så mye rundt.

Et bilde av flyvertinnene fra selskapet Silk Air. Strekning fra Singapore til Davao (Filippinene). Tror ikke jeg kommer til å være så langt borte fra hjemme 😉

Jeg må kopiere et blogginnlegg jeg leste med mye fakta (mizzless.blogg.no)

Jeg sendte inn søknad og fikk komme på intervju. Interjuvet tok rundt 5 timer, her skulle man høre etter på en foreleser, så tok man en test om det som ble sagt. Vi presenterte oss alle en og en. Etterpå skulle alle inn en og en på intervju. Tar rundt 30-40 minutter, var en del spørsmål, man må kunne svare å snakke om seg selv på engelsk, samt fikk jeg et regnestykke hvor jeg skulle gjøre om euro til norske. Veldig læreik dag! 

Vi fikk beskjed om at hvis vi var videre skulle vi få en personlighets test tilsendt på mail. Denne fikk jeg og besvarte den egentlig bare helt ærlig. Sendte så inn den, og fikk tilbud om kurs. Når man blir tilbud kurs, er man ikke garantert jobb , man skal bestå praktiske og teoretiske tester. Og det var kun lov å ha 5 feil på testene. Jeg klarte meg på alle, takk å lov! Det var vanskelig, man må lese, lese og lese. Men leser man og motivasjonen min var jo på sin rette plass som gjorde det lettere. Kurs bestått på en måned ( en veldig utfordrene og læreik måned ) , og kontrakten skrevet. Jeg er flyvertinne! 

Krav for å bli flyvertinne. 

Høyden er forskjellig fra alle selslapene, men i Thomas Cook må man være 1.65 cm i Norwegian må man være 1.60. 

Alder har også noe å si, er også forskjellig fra selskapene. Thomas Cook har 20 år, Norwegian har 23 år på fast ansettelse, mens sommerfugler kan være 20 år. 

Personlighet har utrolig mye å si, man skal tross alt jobbe i et team i mange timer, sammen med over 200 gjester ombord i et lite fly. Det er trangt og dårlige luft en det normalt hadde vært i en annen jobb. 

Vitnemål er også et krav 3 åring vidergående. 

Språk, hovedspråk dansk, norsk eller svensk. Gode kunnskaper i engelsk. 

I løpe av kurstiden så tar man hørseltest, legetester og synstest, dette skal også bestås. 

Kunne svømme 200 meter

Jobben som flyvertinne.

Jeg elsker jobben min, vi reiser masse! Mye overnattinger på hotell noe som jeg synes er utrolig deilig at alt er ryddig og rent når du kommer. Man har en del fri, noe som gjør at du lader opp nye batterier til neste gang du skal på jobb, og ikke minst får tid til venner og familie. Jeg vil si at det er en bra jobb å ha når det kommer til å ha familie. Det beste er jo at når man er på jobb så er man 100% på jobb, men når man har fri så har man fri! Og alle som jobber i luften er utrolig sosiale så man har det utrolig gøy på jobb. I tillegg så ligger man jo på hotell sammen og blir veldig godt kjent med hverandre, knytter tette bånd og får nye gode venner.

Mange spør meg alltid om det er mye turer der man fly tur/retur, i Thomas Cook er det ikke det. I Norwegian/Sas er det mer slik. Derfor jeg digger Thomas Cook, man får faktisk oppleve en del av verden. Reise og oppleve nye kulturer. Og det beste er jo å fly gjestene våres ned til varme strøk.

Men jeg vil si at jeg har verdens beste jobb! Får billige reiser som er et stort pluss, så uansett så har man råd til å ta seg en ferie. 

Hva vil du bli?  

19 kommentarer

Siste innlegg