Vi har utfordret skjebnen

…. Vi har kjørt skeleton!! Med “vi” så er det meg og S. Hva er skeleton? Jo, skeleton er en type kjelke hvor man ligger på magen med hodet først. Farten kommer opp i 70-90 km/t, og med nesen 1 cm fra isen fikk vi garantert et adrenalin-kick! Dette var en del av julegaven til S fra meg. På julaften fikk han et brev hvor jeg bl.a skrev at han skulle finne frem sine varmeste vinterklær og gjøre seg klar til og dra til Hunderfossen sin bob/ ake-bane 4. juledag. Helt på slutten sto det vi skulle kjøre skeleton! Wohoo, som jeg gledet meg!! S ble sittende der med de største øynene!

Denne skeletonpakken inneholdt hele to turer hver. Når vi hadde fulført fikk vi serfikat for skeletonkjøring. Når jeg hoppet fallskjerm og hoppet strikk, har jeg ikke tenkt så mye. Jeg har bare gjort det. Det som var annerledes med skeleton var at jeg måtte tenke og konsentrere meg hele tiden. Viss ikke, kunne det gått virkelig galt og blitt stygt. Det jeg slet med var hodet. Jeg måtte holde det “ned” fordi jeg alltid ville ha det opp og se hva som ventet forran meg. Når jeg løftet hodet mer enn jeg skulle ble det veldig “vinglete” og det var mye større sjangs for å miste kontroll og falle av. Med en fart på 70-90 km/t, hadde ikke det blitt pent. Jeg kunne heller ikke ha det for langt ned så jeg hadde trynet i isen, da hadde det blitt blodig! Dette var det jeg tenkte på hele tiden. Instruktøren skremte meg litt om alle tingene som kunne gå galt om jeg ikke gjorde det riktig. Jeg er glad for at han tok og skremte meg litt. Viss ikke hadde jeg blitt alt for mye avslappet, og da hadde det også gått galt! 
Jeg tenkte så mye på hodet at armene og føttene gikk av seg selv. Likevel når jeg skulle skifte klær senere på kvelden la jeg merke til at jeg hadde fått noen skrubbsår på begge armene. Adrenalinet var så høyt at dette hadde jeg ikke lagt merke til! Hehe. Jeg og S hadde konkurranse om hvem som skulle få best tid, og gjett hvem det ble?! Hihih… meg! Jeg hadde ikke like bra tid på runde nr.2 fordi da slappet jeg mer av og løftet hodet bittelitt mer enn jeg skulle. Da kjørte jeg hardere inn i flere kanter.

Ikke nok med at vi hadde kjørt to runder med skeleton, men vi ville mer! Da ble vi med noen tyske jenter på bobraft! Det var også veldig gøy, men det slår ikke skeleton. Jeg fikk en berg og dalbane-feeling. Bobraft det er en morsom gummibob på is. Den har plass til 5-6 passasjerer. Hastigheten kommer opp i ca. 100 km/t. 

Er det noen som har sett på “På tur med Dag Otto”? Dag Otto er iallefall en skikkelig tøffing. Han har bl.a vært fallskjermjeger. Han kjørte skeleton på denne banen og fortalte at det var det skumleste han hadde gjort noen gang. Han skadet seg når han kjørte skeleton her og pådro seg ribbensbrist. Dette googlet jeg meg frem til rett før det var vi som skulle i ilden. Jeg tenkte dette måtte være skikkelig skummelt når til og med Dag Otto, som har vært fallskjermjeger sier dette er det værste han har gjort! MEN… det var altså ikke så ille! Det var kjempe gøy og jeg vil gjerne gjøre det igjen! Det var litt av et adrenalin-kick… og det elsker jeg!

4 kommentarer
    1. Dette hørtest gøy og litt skummelt ut 🙂 Er nok en del risiko med både strikkhopping, fallskjermhopping og dykking også. Har du tatt dykkerserfikatet, ellers så er både det og klatrekurs å anbefale..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg