Seks-ukerskontrollen

Jeg og Melinda var på seks-ukerskontrollen på helsestasjonen i går. På denne kontrollen var det med lege. Legen og helsesøster la bl.a vekt på utviklingsvurdering/ kontaktevne, sanser, vektoppgang, hodeomkrets og hofter/ armer/ ben. Helsesøster la så klart vekt på om jeg hadde det bra. Jeg har det veldig bra jeg! Det blir bare litt lite søvn om dagen. Lite søvn har mye og si for melkeproduksjonen, så det er viktig jeg får hvilt ut. Hun bekymret seg for det og kommer på hjembesøk på mandag. Jeg syns det er så fint at vi blir fulgt opp så bra, og at landet vårt har gratis tilbud som dette. Med oss hjem fikk vi med oss en flaske tran. Jeg og Melinda skal skal begynne og ta det hver dag nå. Dette vitamintilskuddet inneholder viktige fettstoffer, så dette må vi bli flinke til og ta.

Jeg syns det virkelig er spennende og følge med på vekten! Når hun ble født var hun 2946 gram og nå er hun 3,8 kg! Omkretsen rundt hodet hennes var 33 cm når hun ble født og nå er den 36,6 cm. Hun vokser!! Hun var helt frisk og fin. Hun hadde også en veldig fin vektoppgang. 

Noe hun ikke fikk var vaksine. Helsesøster sa det ikke ble noe vaksine den dagen og ikke før hun var tre måneder. Senest i dag fant jeg ut det er blitt vanlig med noe som heter Rotavirusvaksine. 
Rotavirus er en mage- tarminfeksjon som gir oppkast, diaré og ofte feber hos sped- og småbarn. ​Årlig legges mellom 700 og 1100 barn i Norge inn på sykehus for behandling av væsketap (dehydrering) grunnet rotavirussykdom. ​
Barn som blir født fra og med 1. september 2014 får tilbud om rotavirusvaksine. Vaksinasjonen består av to doser. Første vaksinedose gis tidligst ved 6 uker og senest når barnet er 12 uker. Alt dette fikk jeg  høre i dag. Nå er jeg veldig overrasket over at jeg ikke har fått høre noe om dette tilbudet. Da ordner vi opp i dette på mandag når helsesøster kommer på besøk. Jeg vil så klart følge vaksinasjonsprogrammet slik at Melinda får denne vaksinen. Vaksinen gir over 85 % beskyttelse mot rotavirusinfeksjon!

Jeg ammer Melinda mest, men av og til syns jeg det er såå deilig og gi henne flaske. Viss jeg er utrolig trøtt eller sår, da er det greit med flaske. Det er også veldig fint om mamma eller noen andre skal passe henne noen timer. Selv om hun tar fint imot flaske, så har hun ikke blitt mindre glad i puppen. Det er jeg glad for! 

5 kommentarer

Siste innlegg