Kosthold

– 16 dager igjen –

Hvordan kostholdet mitt har vært i svangerskapet har jeg ikke skrevet så mye om. I første trimester er det ikke så mye jeg har å si fordi da spiste jeg jo nesten ikke. Jeg var rett og slett alt for dårlig. Da var det viktig at jeg gikk på kosttilskudd for gravide for å få i meg vitaminer. I første trimester er også da man bør være mest mulig forsiktig. Dere har sikkert hørt at det er flere matvarer man ikke skal spise som gravid. Blant annet spekemat og en rekke myke/ halvmyke oster. Listen er lang der! Kjøttpålegg var jeg veldig usikker på. Alt burde jo bli varmebehandlet hadde jeg hørt. I hele første trimester og langt ut i det andre var jeg ganske nazi på hva jeg spiste og fulgte disse punktene veldig nøye. Kostholdet mitt var veldig kjedelig og jeg spiste stort sett det samme. Vanligvis elsker jeg mat! Det var nokså trist og ikke kunne spise hva jeg virkelig hadde lyst på. Når jeg hadde kommet et godt stykke ut i det andre trimesteret syns jeg det var på tide med en forandring. Da hadde jeg kommet nokså langt ut i graviditeten at jeg syns selv at nå trengte jeg ikke å være så nazi mer. Det første jeg gjorde da var å: kjøpe ferskt brød og salami!! Åhh, det hadde jeg lengtet etter. Jeg skal love dere at DET smakte godt!! Da ble mannen i huset veldig lykkelig også. S ville ikke spise noe som kunne friste meg, så han har holdt seg unna alt jeg ikke har kunnet spise. 
Det er en bakterie som heter listeria som kan være i kjøttet (selv om det har blitt kokt/ varmebehandlet) og blitt satt kaldt. Risikoen er minst jo ferskere kjøttpålegget er, så vi passer alltid på datoen og at det er fra en stor leverandør (som Gilde). Nei-listen rundt sjømat er også veldig lang, men jeg har ikke tatt meg bryet om å se på hele en gang. Æsj, jeg missliker veldig sterkt sjømat! Når jeg kom i tredje trimester har jeg spist en annen ting jeg elsker, spekemat! Spekemat med potetsalat, åfyy *sikle*. Jeg var sikker på jeg hørte den halleluja-melodien når jeg tok første bit. Grunnen til at man ikke skal spise spekeskinke er fordi risikoen for fosteret ved toxoplasmoseinfeksjon er størst de første ukene av svangerskapet. Alt har en større risiko de første ukene, men jeg tenker -når man har kommet et godt stykke inn i graviditeten trenger man ikke å være så nazi mer. Så klart må man være forsiktig med holdbardatoen osv, men det får være måte på. Heldigvis er det mye på “nei-listen” som jeg ikke liker! Bestiller jeg f.eks biff ute, så sier jeg ifra om at jeg vil ha den godt stekt 🙂
Jeg får veldig ofte høre at jeg skal spise for to, men det er ikke sant. Det er ikke så mye ekstra man trenger. I første trimester trenger man kun en frukt ekstra om dagen. I andre trimester kan man hive på et ekstra mellommåltid og i tredje trimester, to mellommåltider. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg