Uke 39 – det nærmer seg slutten

– 17 dager igjen –

God kveld! I dag har jeg hatt familie på besøk, hyggelig og ha noen barn i hus også! Jeg har faktisk hatt besøk hver dag denne uken. Jeg blir kjempe glad for å få besøk når mannen jobber så mye. Da blir jeg ikke så mye alene. Jeg er i permisjon nå og bare venter på at noe skal skje. Ellers har jeg begynt og se på serien Okkupert! Den tror jeg har falt i smak. En annen ting er at i dag har jeg gått inn i svangerskapsuke 39!! Nå nærmer det seg slutten! Det er masse bevegelser og jeg kjenner til og med press nedover til tider. Plis, jeg håper det er et tegn på at hun vil komme litt tidligere. Jeg er litt lei av å vente nå, hehe.   

(Jeg ser ut som en ball……)

Jeg, som 99% andre gravide med smarttelefon har en eller annen slags gravid-app. Jeg følger ivrig med hver uke, og denne uken står det:

Barnet: Barnets totale lengde er nå ca. 48-50 cm, og det veier ca 3.2 kg i starten av uken og ca 3.37 kg i slutten. Barnets fosterveske fornyes hver tredje time. Navlestrengen er omtrent like lang som barnet ditt. Barnet har mindre plass nå i slutten av graviditeten, noe som innebærer at bevegelsene blit litt annerledes, men ikke mindre hyppige av den grunn. Du skal kjenne liv i magen hver dag. Hvis du er bekymret for at barnet beveger seg mindre, må du kontakte helsevesenet umiddelbart, uansett tidspunkt på døgnet. Stol på magefølelsen.”

Mamma: Livmorhalsen modnes nå foran fødselen. Du kan føle deg tung, trøtt og ha kraftige kynnere. Du går kanskje ikke opp i vekt lengre, og noen går til og med ned de siste ukene før fødselen. Hvis du er engstelig, er det viktig at du tar opp dette med jordmor. Det er vanlig at søvnen blir forstyrret, så sørg for å hvile så ofte du kan.”

Vi har også en veldig fin bok hvor det står uke for uke oppdateringer for mor og far. Det leser vi høyt opp hver torsdag ♥

5 kommentarer

Siste innlegg