LOST

Lost er tv-serien jeg har sett på i det siste. Jeg er nå ferdig med alle sesongene. Det er 6 sesonger som er 121 episoder til sammen. Alt sammen gikk så utrolig fort! Dette er en serie man virkelig ha tålmodighet om man skal se. Noe jeg vanligvis ikke har, haha! Alltid etter jeg har sett ferdig en serie så må jeg stalke skuespillerne og finne fun facts. Visste dere at Lost er en av de dyreste tv-seriene som er laget? Det er på grunn av dens store stab av skuespillere og kostnadene ved å filme på Hawaii. 

Det blir litt vanskelig å gjenfortelle historien til Lost fordi jeg vet ikke hvor jeg skal starte! Det er så utrolig mange historier og masse som skjer. Det hele starter med at et fly, Oceanic Flight 815, krasjlander på en tilsynelatende øde øy. Etter denne mystiske og blodige flyulykken er det 48 overlevende som er strandet på en øy midt i Stillehavet. De jobber alle hardt sammen for å overleve. Det blir snart klart at de ikke er bare er naturkreftene de må takle, men også øyas hemmeligheter, inkludert “Dharma Initiative”, “Lost nummerene”, mystiske hendelser som et isbjørnangrep, et monster de hører i jungelen og innbyggerne på øya, kjent som «de andre». Det rareste av alt i den første sesongen må bli den svarte røyken som ingen har en logisk forklaring på.
De støter også på en fransk kvinne, Danielle Rousseau, som har vært på øya i 16 år. De finner også en mystisk metall-luke gjemt under bakken. Det viser seg at alle er koblet på en eller annen måte og at alle har en skjebne i å leve på øya … og noen for å dø.
 

Jeg har diskutert med meg selv om hvilket terningkast jeg skal gi til denne serien. Lost har så mange tematiske motiver og uffatelig masse symbolikk! Det er utrolig masse bra bruk av symbolbruk her, så masse at jeg helt sikkert ikke har tenkt over alt en gang. Som sagt må man ha god tålmodighet for å se denne serien. Lost har hatt noen få kjedelige episoder, men det tar de igjen med en stor konflikt eller nytt drama like etter. Det er 10 år siden de begynte å filme serien. Det kan man kanskje kalle gammelt nå i 2014? Det vises iallefall på redigeringen når det er en urealistisk scene som eks isbjørnangrepet som er dårlig redigert/ manipulert. Det er slike små filleting jeg er veldig pirkete på.
Hovedpersonene ble jeg kjempe glad i! For at jeg skal fortsette å se en serie jeg like karakterene. Gjennom serien blir vi introdusert til nye karakterer som kommer inn i serien. Noen blir, og noen dør. Jeg var så lei meg når det var en karakter jeg hadde blitt så glad i døde! Jeg sutret faktisk over det i flere dager!
Jeg syns også at serien kunne klart seg mye bedre uten dette surrealistiske “røyk monsteret”. Fra min side syns jeg det ble litt for overnaturlig til å passe inn i bildet og det hadde vært fint uten.
Alt får man ikke svar på. Det er noen ting jeg har grublet over siden sesong 1. Det er vel meningen at ikke alt skal dyttes inn med en t-skje og noen hemmeligheter skal forbli på øya.
Noe annet som jeg syns var litt minus var at de hoppet frem og tilbake i tid så sykt masse en periode. En tidsmaskin kommer inn i bildet og da sier det seg selv at man reiser i tid. I sesong 4 og 5 hoppet de alltid mellom to tidssoner, og flere enn det samtidig. Det kunne bli veldig forvirrende om man ikke fulgte ordentlig med. Hele serien kan bli veldig forvirrende og komplisert om man ikke følger ordentlig med. Samtidig syns jeg det er bra fordi man blir sittende og tenke.
Slutten på hele dette eventyret er veldig diskutert. Jeg ble sittende lenge i ettertid og tenke over hva som egentlig skjedde. Noe jeg syns er utrolig bra på slutten er at de løsner noen tråder som vender serien på mange måter tilbake til første episode og sesong. Ikke at det er så mange som tenker over dette, men jeg syns det var så bra at det hele startet med at Jack åpnet øynene i første episode og på siste episoden (The End), naturlig og symbolsk nok, så lukker han dem. Mange tolker slutten forskjellig. Og det er jo mange forkjellige måter å tolke den på. Selv om jeg ikke fikk svar på alt, så syns jeg ikke det er så veldig viktig. Det er helheten. Den syns jeg var bra. Jeg har aldri brukt hodet til å tenke så mye under en tv-serie før. Terningkast 5.       

Min favorittkarakter, Hurley! Hahah… DUDE ♥

Viss du ikke har sett Lost, så sier ikke disse tallene deg så mye. Serien har så masse gåter og mysterier. Blant annet disse tallene som dukker opp i hver sesong. En annen fun fact er at det var maaange amerikanere som brukte disse “Lost-tallene” til lottonummer. Hurley vant 156 millioner dollar i serien med de lottotallene. 

5 kommentarer
    1. Haha, siste funfacten xD
      Jeg kom vel til sesong tre, så falt jeg ut og syns det ble komplisert å skjønne, og mindre spennende :p Lenge hatt lyst til å se resten, men aldri kommet så langt :p

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg