Livet oppe i lufta

Jeg så filmen Livet På Første klasse, eller View From The Top som den heter på engelsk her om dagen. Kort summert handler det om en jente som helst vil komme seg bort. Hun blir inspirert av et tv-intervju om en bestselger bok. Hun starter derfor som flyvertinne. Først får hun jobb for et lavselskap, men hun vil høyere opp. Hun gjør hva som helst. Hun står på hardt! Hun gir seg ikke før hun har nådd målet sitt!

Det er der jeg ble inspirert! Fra jeg var 14 år har jeg villet bli flyvertinne! Eller kabinpersonale som det egentlig heter. Jeg er så fast bestemt på at det er DET jeg vil. For å komme dit spiller det ikke så stor rolle om hvilken linje du tar på videregående, bare du fullfører. En grunn til at jeg sluttet på media er fordi jeg vil gå service og samferdsel. Jeg føler jeg kommer til å lære mye mer der som jeg kommer til å få bruk for yrket oppe i lufta. Tredje året kommer jeg til å velge reiseliv som er en fordel. På media lærer man å kommunisere bedre, men av min tid på skolen jeg gikk på har jeg ingen positive minner fra det.
Flyvertinner jobber i alle døgnets tider. Det er jeg veldig klar over og skal ikke ha problemer med det! Mange vil bli flyvertinne fordi da får de sjangsen til å reise mye og se masse nytt. Så klart får man reise mye, det ligger i jobben, men jeg er klar over at det ikke er en ferie. Grunnen for at jeg vil bli flyvertinne er faktisk ikke fordi jeg vil reise å se masse nytt. Fra mitt syn er det en stor fordel, men det er ikke hovedgrunnen. Generelt yrket virker veldig interessant. Flyvertinner er der for å hjelpe, og jeg vil gjerne hjelpe! Man har ansvaret for passasjerenes sikkerhet som jeg ser på som veldig stort. Jeg vil gjøre mitt beste for at passasjeren skal ha en sikker tur! Jeg vil være med på å gjøre reisen eller ferien til kundene bra og bedre. God service og et smil. Det skal ikke så mye til. De små detaljene kan gjøre en stor forskjell!   
Jeg har gjort en del research. Flyvertinner har sjelden helt faste arbeidstider. Man har en slags vaktordning der man i perioder jobber lange dager, og i andre perioder har mer fri. Det er faktisk slik jeg liker det. Jeg liker å gjøre det hele på en gang og ha noen dager fri etter det. Jeg leste det var vanlig å jobbe hardt i 5 dager og deretter ha fire dager fri. Vaktene kan være opp til 10 timer. 
Formen har noe å si og det er noen fysiske krav. Man må kunne svømme 200 m. Det har jeg klart før, men jeg er ikke like sprek som jeg en gang var. Viss jeg fortsatt er like ivrig på å bli flyvertinne noen år frem som jeg er nå, kommer jeg til å gjøre alt som kreves! Når den tid nærmer seg, skal jeg virkelig bli sprek og trene meg til topp form! Et annet krav er at du må ha en viss høyde. Det varierer fra selskap til selskap, men man bør være over 1.60. Det er pga sikkerhetsmessige grunner og ikke fordi man skal være fin å se på, haha! Jeg er så glad for at jeg har høyden man krever! Jeg er 1.69. Hadde blitt veldig sur om høyden min hadde stoppet meg i å få yrket jeg vil ha.
Jeg er klar over at det er masse stress, passasjerer som kan være vanskelige å håndtere, hardt arbeid og rare arbeidstider, men det er dette jeg virkelig vil!   

Jeg er kun en fersk 17 åring med drømmer. Om noen spør meg hvordan fremtiden min ser ut, så har jeg den passe klar. Jeg skal fullføre tre år på videregående (service og samferdsel). Viss jeg er veldig sliten tar jeg ett friår etter det. Hvert flyselskap har et eget kurs som går over 4 uker. Kursets to første uker er like for de fleste flyselskap, mens de to siste består av regler og prosedyrer som er mer spesifikke for hvert selskap. Det må jeg så klart ta. Ofte gjennomfører man kurset etter at man har blitt ansatt. Man søker altså først jobben, og hvis man får jobben så gjennomfører man utdanningen/ kurset. Det vil si at søknadsprosessen er vanskeligst siden det er konkurranse. Søknadsprosessen består av intervjuer og tester. Klarer jeg dette og får ansettelse blir jeg sendt på kurs og deretter rett ut i jobb!! Jeg tenker også å bo i en by nærme flyplassen (Gardermoen). Jeg har lenge ønsket å bo i Fredrikstad, men jeg syns det blir for langt. Jeg tenker Lillestrøm  eller Strømmen siden det er nærme. Jeg vil ikke bo i Oslo. Oslo er fint, men vil ikke bo der. Dere aner virkelig ikke hvor mye jeg har lyst på livet oppe i lufta!!

Sååå… kaffe eller te? Hehe. ♥

12 kommentarer
    1. Det skal jeg bli og! Tenkte å jobbe som det i ett par år, bare for å få litt erfaring, og å begynne ett sted. Er ferdig med skolen til våren og skal ta ett friår etter det. Men i 2015 skal jeg begynne! Og siden faren min er sjef og leder for SAS flight academy, så har jeg allerede fått snakket med mange av de som jobber der, og kan etterhvert kanskje begynne en stigende stilling innenfor den bransjen. Haha, er gøy at du og skal det! Kanskje vi møtes 🙂 Lykke til!

    2. Ingrid Berge: Åååå, nå ble jeg skikkelig missunelig! Du har en stor fordel siden faren din er sjefen iallefall! Håper vi møtes, det hadde virkelig vært gøy! 😀

    3. Heihei ! Så kjekt at du har funnet ut hva du vil bli 😀 Jeg går første året på service og samferdsel nå og det er andre året man tar reiseliv, det har ihvertfall en venninne av meg gjort ( hun vil også bli flyvertinne !) Og så er en egentlig ferdig med vgs etter 2 år og kan derretter gå ut i lære eller ta et år ( tredje året ) på påbygg ! 😀

    4. Hei! Jeg har omtrent samme ”problem” som deg. Er 95er, Gikk første året på media, elsket det. Fullførte med godt snitt. 2 året? Jævlig dårlig. Ble lei etter en mnd, hatet alle fag, lærere, klassen osv. Fullførte med superdårlig snitt og masse fravær. Vurderte nå før jeg begynte 3 året å gå Service og samferdsel, men la tanken bak meg fordi jeg ikke orker 2 nye år. Trist egentlig, fordi jeg alltid har hatt lyst til å gå på service! Eneste problemet mitt var at skolen var så langt unna, at jeg valgte Media fordi det var ikke for stress å komme seg dit. Nå går jeg påbygg, og det er egentlig jævlig. Menmen, håper jeg kan eventuelt ta opp noen fag eller gå videre på universitet på noe innen service og samferdsel, om det går. Har ikke helt bestemt meg enda for hva jeg vil bli, men vet det er noe innen service og samferdsel, så neste år blir nok et friår med jobbing og tenkning.
      Du får ha lykke til med drømmen din, håper du lykkes 🙂 Mange har sakt til meg og at jeg bør bli flyvertinne, så hvem vet. Men jeg er såvidt 160 cm da, hehe.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg