Ja, jeg har droppet ut av VGS

Nå kan jeg bekrefte “JA” jeg har droppet ut av skolen. Jeg hører at det går noen rykter om meg og dette her. Hvorfor legger noen folk så masse vekt på å spre dette her ut til folket og lager meg til et samtaleemne? Jeg kan se noen sider ved det, iallefall når jeg befinner meg i et lite miljø her i Gudbrandsdalen. Folk er nyskjerrige. Jeg er en liten nyskjerrigper selv, så i dette innlegget skal jeg gi dere noen svar:)

Hvorfor droppet du ut av VGS? Det samme svaret får dere av de fleste som dropper ut. Jeg var dritt lei av alt som hadde med skole å gjøre. Jeg orket ikke å løfte en finger. Jeg trenger ikke å liste opp ting jeg ikke fikk gjort, fordi jeg gjorde ingenting. Det ballet seg på med fravær og anmerkninger. Til slutt bare skrev jeg meg ut og leverte bøkene.
Jeg har aldri likt skolen. Siden jeg startet på ungdomsskolen har jeg bare vært negativ og klaget. Slik har jeg alltid vært, og slik kommer jeg sikkert til å forbli. Siste halvåret på første året ble jeg ganske lei, men jeg holdt ut til sommerferien. Denne høsten tenkte jeg “Nytt år og nye muligheter”. Det funket ikke helt og jeg var enda mere skolelei enn det jeg var. 
Motivasjon er viktig. Motivasjon hadde jeg ingenting av. Klassemiljøet kan være med å motivere deg opp, men jeg følte aldri jeg passet inn i klassen jeg var i. Jeg sitter ikke her i ettertid å skriver at alle folkene i klassen min bare var dritt. Jeg håper dere som gikk i klassen min ikke ser på det slik. Møter jeg noen av mine gamle klassekamerater utenfor skolen kan jeg godt snakke med dem om det blir en samtale. I klassemiljøet jeg var i følte jeg aldri at jeg fikk være meg selv. Når jeg ser tilbake, så skal jeg ærlig si at jeg var emojenta som satt med pcn på fanget i alle friminutt. Det var aldri slik at jeg ikke møtte opp på skolen pga klassemiljøet. Det var kun en liten periode da jeg fant ut at en eller noen klassekamerater slengte anonyme drittkommentarer på bloggen min. Det syns jeg var litt ubehagelig. Nå er jeg bare ærlig og snakker rett fra levra som de sier. Generelt drittkommentarer jeg får her på bloggen tar jeg aldri nær av meg. Jeg har skrevet aktivt på denne bloggen i over 3 år og jeg har fått det meste slengt opp i trynet, men det er bare og glemme å skrolle videre.
Jeg begynte på 2. året media. Jeg har alltid trodd at medier og kommunikasjon var den perfekte linjen for meg. Fritiden min består nesten bare av sosiale medier, spesielt bloggen. Alt det jeg gjør her på bloggen, gjorde jeg store deler av på medialinjen. For rundt et halvt år siden fant jeg ut at dette ikke er noe jeg vil. Det tok meg bare så lang tid som frem til nå og få det virkelig avklart med meg selv. Alt det vi gjorde på medialinjen er en stor hobby for meg, men det er ikke noe jeg vil drive med.
Håper jeg ikke blir skutt av noen for å skrive dette offentlig på bloggen. Nå er jeg helt ærlig både med meg selv og dere. Det er så klart mange meninger og tanker rundt dette, men dette er mine. Generelt syns jeg Vinstra VGS er en drittskole. Sånn, nå fikk jeg sagt det. Følelsen jeg hadde når jeg gikk ut av skolebygningen for aller siste gang var akkurat som å gå på skyer med frisk vind mot meg mens hallelujasangen var over meg! Utrolig. Det er ingenting jeg savner ved den skolen. Meningen min om hvorfor jeg har et så stort hat til den skolen, føler jeg egentlig ikke for å publisere offentlig på nett.

Hva skjer nå som jeg ikke går på skole? Jeg har hatt flere møter der det er noen som snakker om framtiden. Etter alle disse møtene syns jeg bare framtiden er skummel. Jeg liker ikke å snakke om framtiden fordi det rett og slett skremmer meg. Jeg er en person som lever akkurat nå og tar ting som det kommer. Det er vel en ting som jeg bør forandre snart.
Jeg har tenkt. Jeg fortalte alle rådgiverne om hva jeg tenkte. Jeg fikk støtte som jeg setter pris på. Jeg ville ta det store steget å flytte inn til pappa som bor i Sarpsborg å finne meg en jobb der. Jeg ble glad når pappa sa det var greit at jeg kunne flytte inn hos han. Jeg fikk masse støtte av vennene mine i Sarpsborg og de ville hjelpe meg så mye de kunne. Planen var i boks og jeg begynte å kladde på hvordan CV og søknaden min skulle se ut. Jeg begynte til og med å øve meg på jobbintervju. Den store kofferten min var pakket og jeg var klart til å bo i Sarpsborg frem til neste år. Kvelden før jeg skulle reise til Sarpsborg fikk jeg en sjokkerende nyhet slengt opp i fleisen. Pappa ringte og fortalte noe jeg aldri hadde forventet skulle komme fra han. For at jeg skulle bo der måtte jeg gjøre husarbeid, som er greit. I tillegg måtte jeg betale over 5000 kr hver måned for å bo hos han. Det var så sjokkerende og få vite det kvelden før jeg skulle dra. Jeg visste ikke en gang hva jeg skulle si. Jeg måtte bare legge på røret og høre med folk rundt meg og få råd. Familien min her hjemme var sterkt i mot dette. Det var helt uakseptabelt. Familien min begynte å stusse på hvorfor min egen far skulle ha så mye penger fra meg når han selv jobber hele tiden og har en bra jobb. Jeg selv ble veldig skuffet og lei meg. Jeg hadde en plan som jeg hadde fått masse støtte på, og trodde faktisk jeg skulle få til dette. I tillegg syns jeg dette er noe pappa kunne hjulpet meg med siden han skylder meg 163 000 kr! Denne summen vokser mer og mer helt til pappa faktisk skjønner at han betale dette til meg. Hvorfor skylder han meg så masse? Fordi han har nektet å betale bidraget mitt helt siden jeg var 4 år. Selv har han sagt at han har betalt det han skal ha betalt, men det har bare vært løgn. NAV har til og med tatt opp kampen for oss og vunnet. Pappa har også sendt inn søknad til NAV for å slippe rente. Dette er så klart noe jeg kan få med mamma og dra til retten på, men jeg vil selv vente til jeg blir myndig og kan gjøre det selv. Viss han krever så masse penger for at noen skal bo der, så er det ikke mye jeg kan gjøre med det og får akseptere at dette er slik han vil ha det.
Tid og penger er et problem. Når jeg fortalte vennene mine i Sarpsborg dette her, fikk de helt sjokk. Jeg har venner i Sarpsborg som jeg kun har kjent et halvt år som tilbyr meg og bo gratis hos dem! Det er nok ingen overraskelse for dere når jeg sier at Anh vil ha meg boende hjemme hos henne. Hehe. Jeg blir bare så rørt at jeg får tårer i øyenkroken når jeg får høre dette av dem. Dessverre har jeg slått nei til tilbudet deres.

Hva kommer til å skje fremover? Jeg kommer ikke til å betale pappa 5 øre for et bosted hos han. Ønsket mitt er å komme meg ut av Gudbrandsdalen for dette året. Jeg vil gjerne bo i en liten, liten, liten leilighet eller kanskje hybel i Sarpsborg. Det gjør meg ingenting om det blir litt utenfor Sarp eks i Fredrikstad. I løpet av helgen skal jeg få registrert meg hos NAV. Neste uke skal jeg ha møte med en dame som virkelig hadde lyst til å hjelpe meg. Jeg er så glad vi har folk som vil hjelpe her i verden. Jeg skjønner det er viktig med skole. Neste høst skal jeg prøve meg på service og samferdsel. Ender dette opp med at jeg er boende i en bitteliten leilighet i en by og i tillegg har en jobb -da skal jeg være utrolig stolt av meg selv!    

Et bilde av mitt siste besøk på Vinstra VGS. Leo var så klart med:)

30 kommentarer
    1. Jeg forstår veldig godt det valget du har tatt! Og ikke stress med framtiden, husk hvor ung du er. Ta den tiden du trenger til å finne ut hva du virkelig, virkelig vil. Lev livet i nuet, og nyt det! Jeg har selv stresset alt for mye med tanke på fremtiden, og stress bringer ingenting godt. Du har god tid! 😀
      Håper du finner en løsning som gjør dette året fint og riktig for deg. Søte Carolyn 🙂
      Klem!

    2. Jeg går fortsatt i tiende og er så utrolig skolelei! Vet ikke hva jeg skal gjøre når jeg snart må finne ut hvilken videregående skole jeg skal velge! Du gjør helt sikkert det riktige valget og lykke til videre! 😀

    3. Pappa har flere leiligheter i Sarpsborg han leier ut ganske rimelig, skal si ifra til deg om noen av disse blir ledige:) uansett, good luck! slemt gjort av faren din “/

    4. Oi, det var spesielt. Forstår jo at man kanskje forventer at man deltar i husholdningen ved å rydde og kanskje handle inn mat og slikt (det måtte jeg da jeg bodde hos pappa til jeg fikk eget bosted) men så mye penger, er jo det jeg betaler her jeg bor for min egen leilighet :O
      Jeg håper ting ordner seg for deg, ønsker deg mye lykke til videre og ønsker deg alt godt:)

    5. Jeg har akkurat det samme problemet når det gjelder skole, så er ikke engang sikker på hvilken linje jeg skal gå eller om jeg i det hele tatt orker. Men stå på! Forandringer kan gjøre en stor forskjell!

    6. Forstår alt du mener , fikk en liten klump i halsen og synes synd i deg ! Men du er en sterk jente carolyn !!
      Eg går VG1 service og samferdsel nå og stortrives ! Og du får bruk for absolutt ALT du lærer ! Er kjempelett og alt handler veldig mye om logikk, er kjempegøy ! Jeg hadde 3,7 i snitt på ungdomskolen og hadde litt lite motivasjon, men med en gang eg begynte på vg1 service ble alt mye bedre, fikk bare 6 ere med engang i service faget ! Om du har spørsmål om det er det bare å spørre hihi 😀

    7. her er det en del faktafeil som jeg skal rette opp.for det første har jeg ikke krevd 5000 i mnd av carolyn .Det jeg fortalte henne at når hun bodde hos meg måtte hennes kjære mor betale bidrag som går rett på hennes konto sammen med barnetrygden.jeg fortalte henne at jeg ikke har råd til å ha henne boende her og betale bidrag samtidig.jeg dekker hennes livsopphold når hun bor hos meg.jeg skylder henne noe bidrag ,men langt på vei den summen hun nevner skylder henne i underkant av 100000kr som jeg skal begynne å betale ned når hun er 18år så det ikke går til hennes griske mor.Det som er fakta er at jeg for 2år siden fikk en sønn til og caro har en lillebror og da skal bidraget deles på 2 og dette nekter hennes mor å godta.Det er hardt for carolyn å få en lillebror og hennes nye stemor er kun 20år og carolyn er 17.Men min kone elsker carolyn som sin egen datter.vedr.kvam og vinstra vgs jeg forstår at min datter sluter der for maken til en haug med innavla idioter skal man lete lenge etter.Lover og regler eksisterer ikke der oppe.hadde mora fulgt opp carolyn og satt krav til skolen hadde hun greid seg bedre.Har kranglet med kvam skole flere ganger og snakket med rekoteren og forklarte ham hva som sto i norsk lov eller om han måtte ha det ifra dep i oslo.jeg skal hjelpe carolyn å finne en jobb i Sarpsborg og det eneste jeg krever er at hun hjelper til med husarbeidet.hun tror hun blir millionær på færste jobben det er helt feil hun må begynne med en dritt jobb so er dårlig betalt og jobbe seg oppover.jeg begynte å jobbe på gård med å plukke jordbær.idag kjører jeg turbuss og har noen ganger arbeidsdager på 16-17t og uker på opptil 80-90t men jeg elsker jobben min.Dessverre er mora til carolyn helt ubrukelig til å stille krav,jeg personlig srtiller opp for henne og sønnen min 24h.og bidrar til støtte og hjelp.
      mvh jevy og roy johansen pappa og stemor

    8. Hei! Syns det valget du tok var utrolig smart gjort av deg! Jeg har faktisk nesten fulgt bloggen din helt fra begynnelsen av, der du hadde det store håret og da du lagde morsomme videoer med Anh <3 Og da mener jeg de skikkelig gamle youtubevideoene! Husker at du inspirerte meg så utrolig mye, og jeg ble helt stoooka om jeg hadde samme plagg som deg! I tillegg føler jeg at meg og deg ligner, du virker super herlig og føler vi liker de samme tingene! Jeg er halvt thai og halvt norsk, og jeg har selv en Yorkshire Terrier hund! Jeg kommenterer nesten aldri, men jeg skal bli flinkere med det! Jeg går selv på VG1 på Helse og sosial, og jeg trives på selve linja! Det er bare det at jeg hadde masse forventninger til VGS, spesielt klassen! Vel, jeg har ei god venninne som går i samme klasse, men hun er for opptatt til å gå med andre personer. Jeg selv går fast med ei supersøt jente! Jeg hadde forventninger som foreksempel at klassen skulle klaffe sammen, at jeg kom til å få supre nye venninner!! Men slik ble det ikke, og selvom jeg har det helt greit, så har jeg allerede mye fravær. Motivasjonen er helt på bunn, og det er mye lettere å skulke skoledagene nå enn det var på ungdomsskolen. Jeg har allerede fått advarsel om at jeg ikke får karakter i gym om jeg ikke deltar i gymtimene fra nå. Noe som var en ekstrem nedtur for meg, og jeg mistet skolelysten og motivasjonen enda mer! Men jeg skal virkelig prøve å fullføre dette året, og kanskje heller ta en friår i VG2. Skjønner meg ganske mye igjen i det du skrev, og det gjør nok utrolig mange! Er i tillegg vanvittig tøft av deg å skrive dette innlegget, det skal du ha <3 Håper du finner en grei jobb og får mer motivasjon for skolen til neste år <3 Klem fra meg! <3 <3<3 (CREDZ OM DU LESTE ALT DETTE CAROLYNE, HAHA <3, ble vel litt langt) <3

    9. Jeg synes det er sterkt av deg å stå fram med dette. Respekt til deg.
      Jeg skjønner at både skolemiljø og tanken på selve skolearbeidet kan være veldig demotiverende. Du har aldri likt skolen – det er selvsagt greit. Jeg liker ikke å gå på skolen jeg heller, men jeg går på studiespesialiserende realfag likevel. Fordi jeg har et ønske med livet mitt. Dårlig klassemiljø eller ei – jeg er nødt til å være motivert for skolen. Men når det er sagt, er man ikke nødt til å ha gått på skolen for å få et bra liv. Du har sikkert sett de fattige når du har reist til Filippinene? Mange har ikke gått på skolen, men de smiler likevel.
      Jeg er veldig enig med deg om at framtiden er skummel, men når alt kommer til alt så er det opp til enhver person å bestemme hvordan framtiden skal bli. Du går ikke rundt og venter på at noe skal skje – det er du som skal få det til å skje. Det er bra å leve i nuet slik du gjør, men man må også se fram. Håper du snart får ordnet opp i ting, og får gjort det DU vil.
      Det er ikke min sak å si hva jeg mener om familieforholdene dine, men begge parter har et ansvar for hverandre. Dere er familie, så ikke la det forholdet bli ødelagt.
      Lykke til videre. 🙂

    10. Fikk vondt inni meg når jeg leste det. Var utrolig dårlig gjort av han. Han klarer ikke å ta på seg ansvaret for å være far. Håper alt ordner seg for deg og at du får det som du ønsker 🙂

    11. Hei, Caro! Du må ikke gi opp uansett om du ikke har motivasjon eller at klassemijøet er dårlig. Jeg selv har dårlig klassemiljø… de mobber meg hver eneste dag bare fordi de syns jeg er rar og at jeg de mobber meg med norsken min.. Jeg skulle droppe skole, men jeg kan ikke gi opp framtiden min, så jeg bestemte å fake meg selv for at ”jeg skal passe meg inn i den klasse” men for å være ærlig… jeg klarer ikke mer. Jeg har ingen ekte venner der. Please bare gå på skolen! hold ut og bare jobb så godt du kan med skole! Ikke gi opp framtiden din! Husker du da du sa at du skulle jobbe i flyet eller noe? Bare jobb så godt du kan for å oppfylle drømmen din! Ikke la andre ødelegge dette her for deg! Jeg er din faste leser og jeg vil det beste for deg 🙂 Hadde du flyttet til min skole, hadde jeg vært bestevennen min :)<3

    12. Å guud så sterk du er!! Bor i Sarpsborg selv alene men kjenner dessverre ingen som kan hjelpe deg med bolig her.. Er ny selv.
      Men når du først finner en bolig selv så er det utrolig mange hjelpsomme mennesker her! Er 16 år selv og bor med søsteren min så det er ikke noe problemer med å bo for seg selv her!
      Du kan jo først finne deg en jobb i Sarpsborg så kan du leie en hybel eller leiglighet. NAV hjelper deg helt sikkert med husleie!
      Håper det ordner seg for deg, du er en vakker og stek jente! 🙂

    13. Søte Carolyn!
      Jeg har fulgt bloggen din siden 2010, du har inspirert meg like mye om ikke mer opp igjennom årene!
      Jeg er ikke så flink når det kommer til kommentarfronten, men en ting er sikkert; det går ikke en dag uten at jeg klikker innom bloggen din!
      Håper det ordner seg for deg, du er så sterk og selv om jeg ikke kjenner deg, så unner jeg deg alt det beste!

    14. Sånn er livet, og det kommer til å gå bra! Skolen er ikke for alle, og hvis du på et tidspunkt ombestemmer deg eller vil tilbake på skolebenken er det ingenting som hindrer deg. Du kan få til alt! Det er kjipt det med faren din, leit å høre at det er så dritt….

    15. 5000kr?!?!?
      Sykeste jeg har hørt.. min pappa hadde ikke tatt et øre om jeg ville bo der.. håper du klarer planen din!
      Lykke til<3

    16. Utrolig synd det med faren din. Håper du finner ut av det uansett. 🙂
      Skal du gå Service og Samferdsel på St. Olav? Isåfall må jeg bare si at jeg selv har gått det, (går andre året nå på reiseliv), og første året var TUNGT. Du må virkelig være forbredt på det. Masse tung teori, prøver og kjedelige fag. Jeg prøver ikke å skremme deg eller få deg på andre tanker, bare sier at service og samferdsel ikke er så enkelt og chill som alle tror. 🙂 Lykke til 🙂

    17. Uff.. Jeg skjønner at det er frustrerende at faren din skylder deg så mye penger. Min far skylder meg også over 100.000 pga han ikke har betalt barnebidrag. Fra den dagen jeg fikk vite at min far ikke betalte barnebidrag, så har jeg ikke følt meg velkommen hos han og hans side av familien. Dessverre. Jeg håper det ordner seg for deg fremover <3

    18. Sykt, SYKT imponerende av deg. Blir virkelig slått i bakken av hvor selvstendig og modig du er. Håper virkelig det ordner seg for deg, for du virker som en kjempesterk jente! Stå på, alt ordner seg til slutt! <3

    19. Jeg skjønner deg utrolig godt og sitter i nesten samme situasjon, bare at jeg sitter i en hybel der jeg må betale husleien i flere deler.. dette er utrolig flaut og veldig forstyrrende for meg. jeg har også utrolig dårlig skole lyst.. bare nå så skulker jeg gymmen fordi jeg ikke orker og dra og ha det.. så jeg skjønner deg så utrolig godt. men det virker som du får dette til! stå på:))))

    20. Jeg skal droppe ut av skolen nå, jeg går påbygg, men jeg har bestemt meg at jeg heller skal fullføre privat. Men hvordan er prosedyren med å droppe ut? Kan jeg bare ringe ned på skolen for å få skrivd meg ut?

    21. Anonym: Jeg ble stadig kontaktet av helserådgiveren som alltid ringte/ lette etter meg for å kalle meg inn til møter når jeg gikk på skolen. Jeg sa det rett ut at jeg ikke ville gå her mer. Deretter er det møte med foreldre(r), kontaklærer og rådgiver. Man snakker litt om hvorfor, hva man skal gjøre etterpå.. blablablaa også underskriver man noen ark. Wups, så er du utskrevet:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg