pleiedag for dyra mine

Hallo! I dag er det siste dagen i ferien. Triste greier. Dagen har jeg brukt på dyra mine. Jeg og Leo var ute på vår daglige gåtur tidligire i dag hvor vi møtte nabohundene. To av naboene rundt meg har også Terrier, så vi hadde ”Terrier-møte” i Svingen som vi kaller det. Den ene terriervalpen tror han er så tøff fordi han er noen måneder gamlere. Stakkar Leo fikk (litt) juling, men Leo er nokså tøff selv! 

I dag er dagen hvor jeg har pleiet dyra mine. Marsvin behøves egentlig ikke å bades, men Mia elsker å bade! Så hvorfor ikke? Alt for dyras beste. Kiko derimot, som er det svarte marsvinet hater å bade. Han får slippe. Ellers har jeg gitt dem ekstra kos og godbiter i dag. Har også klippet klør og renset bur.

Jeg har klippet og stusset litt på pelsen til Leo. Det var ikke lett i starten. Han er verre en fisk på land, men det som er bra med valper er at det plutselig detter til ende og sovner. Da gjelder det å være rask frem med saksen! Har klipt potene, ved ørene og rundt øynene. Jeg må huske å være forsiktig når det kommer til øynene fordi det kan bli infeksjon. Når han er valp er det også viktig å passe på å klippe ved ørene fordi det kan bli tungt så ørene ikke får reist seg. Som dere kan se på bildene har allerede det ene øret reist seg ♥

Nå som det er vinter har marsvina mine små bur, men på sommeren derimot. Om sommeren har de et innebur som er dobbel så stort som det dere ser på bildet under. Syns det er veldig slitsomt å ha et stort bur inne på vinteren med tanke på at jeg må løpe så mye ut og inn når jeg skal rense det osv. Jeg har tre utebur som kun er til dem! Det ene er et digert beitebur som jeg lagde selv. Hehe. Om sommeren er de ute hele dagen (om det er fint vær), men jeg tar de selvfølgelig inn om natten.

Noen arkivbilder om hvordan marsvina mine har det om sommeren.

Har også klippet klørne til Leo i dag også. Var livredd i starten for at jeg skulle treffe nerver, men det gikk så bra!

Leo har også fått sitt bad i dag. Jeg bruker denne shampooen. Den lukter helt himmelsk og pelsen blir så glatt og myk etterpå. Kunne nesten brukt den selv, neida. Hehe!

15 kommentarer
    1. hvor skal Leo være når du er på ferie i filippinene? skulle du ikke være der hele sommerferien? ;o

    2. Jeg vil anbefale å kjøpe en saks beregnet til å klippe pels på hunder, de har nemlig sånn avrundet tupp som gjør at det blir mye mindre nervepirrende å klippe dem 🙂 Også en kloklippetang, det gjør det mye lettere å klippe klør, ettersom hunders klør er mye tjukkere enn våre negler. Men foreløpig har vel lille Leo små og spisse klør, hehe.

    3. Hei! Jeg bare lurer på noen ting som jeg håpet du kunne være så veldig snill å svare på! Mamma er helt i mot å få hund. Vi har en hund hos pappa (skilte foreldre) og jeg har vokst opp med hund. Jeg bare prøver å overtale mamma til at jeg kan få hund, så jeg lurte på om det er mye stress? Er det mye greier med lege og forsikring? Håper at du svarer 🙂

    4. Leo er så søt! Jeg bruker samme shampo til hundene mine, er utrolig fornøyd med den! Hvis du ikke visste det, så er det veldig viktig å blande ut shampoen med vann før du tar den i pelsen. Den shampoen er veldig drøy i bruk og ofte vanskelig å få ut alt om du ikke har blandet den med vann først! Kan jo hende du allerede har fått beskjed om det der du kjøpte shampoen! 😀

    5. Hallo?!? Du er nødt til å bruke hundeneglesaks!!! Det kan være skadelig å bruke vanlig negle skaks … neglene kan splitte seg!

    6. Tips til deg og Leo:
      Klipp klørene gjevnlig for å gjøre han vandt til det, men ALDRI treff nervene
      Det samme gjelder bading/dusjing, gjør det flere ganger i uken.
      Tren hunden lydighet og andre basic triks hver uke til den er 6 mnd da vil du få en lydig og lettlært hund
      Sosialiser den masse
      Bruk godbiter å belønn ofte når han gjør noe riktig.
      Inkalling er en veldig grei kommando å få på plass
      Søk påmyoutube etter oppdragelses og treningsvideoer
      Når den er valp må den få mest mulig posetive opplevelser (la han snuse på feks søppelspand også roser du han veldig)
      Håper dette er mye hjelp! Sorry hvis det var mye, men jeg har bare så lyst til å hjelpe folk men valpeoppdragelser. Elsker bloggen din ♡

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg