MOTEDRONNINGEN OG MODEKUNGEN, SVINDLERE?

Hei! Nå har jeg kopiert innlegget fra TCMN, som igjen er kopiert fra http://byeuna.blogg.no/. Fordi dette innlegget fanger oppmerksomheten min, skal ikke skrive så mye her nå. Dere får lese det som står under selv! 🙂


Det er en sak som jeg må ta opp her, og det er det at både motedronningen.com og modekungen.se svindler altfor mange. Jeg har visst om dette lenge, men nå ser jeg flere og flere som får seg nye klær fra disse nettsidene og det er på tide å si i fra.

Jeg er sør-koreaner, og jeg er ganske oppdatert om hjemlandet mitt. Jeg vet om en nettbutikk som er veldig populær, og som jeg selv har bestilt klær fra mange ganger. Nettsiden heter dahong. Det norske og svenske, eller europeere i det hele tatt, ikke vet om er at motedronningen og modekungen stjeler bildene derfra. Jeg har funnet identiske bilder, bare at de har kuttet av hodene på modellene. For noen måneder siden sendte jeg en mail til modekungen for moro skyld, at de hadde stjålet bildene og at det var ulovlig å bruke disse for å selge varene. De svarte ikke, og jeg sendte en gang til. Da svarte de endelig, men de sa at de ikke visste noe om dette.

Jeg ble mer mistenksom, og sendte en mail til dahong, om de visste at norske og svenske nettbutikker hadde bildene deres på sine sider. De svarte med en gang at de ikke visste det og at saken skulle bli tatt hånd om. De var også takknemlige for at vi hadde sagt i fra. Neste dag var det kommet høyreknappsblokkering på forsiden av alle klærne på dahong. Og etter en uke, annonserte modekungen at de søkte etter modeller! Er det noe muffens her, eller er det bare meg?

Og den andre tingen, er at de ikke bare stjeler bildene, men de selger klærne altfor dyre. SICK dyre. Eksempel her: identiske hettegensere HER HER vs. HER (scroll helt ned for å se de samme bildene). Motedronningen og modekungen selger sine for 399-499 kr, men på dahong koster de 12000 won = 62(!) kroner! Er det ikke litt prisforskjell her, når de er helt like?!

Flere eksempler: her og her. Denne listen med like klær med forskjellige priser er uendelig lang skal jeg si dere.

De fleste klærne fra modekungen og motedronningen er fra dahong, i følge bildene, fordi de oftest har bilder der plaggene henger på kleshengere som henger på en skrue i veggen (de er tatt rett fra dahong, og de har beskjært tekst som pleier å stå på dem)  Og ALLE varene er sinnsykt mye dyrere enn de egentlig er. Er det ikke det feil at de skal svindle folk for så mye penger, og selvom man kan regne med toll og moms og alt styret der, ser jeg at noe er galt her. I hvertfall når de begynner å sponse bloggere, som fører til at de unge lesere begynner å handle der.

En ting jeg må legge til er at varene på dahong blir fort utsolgt, så det er grunnen for at man ikke finner varene fra modekungen og motedronningen på dahong.

Kanskje jeg tar helt feil her, angående stjeling av bilder, men prisforskjellene er det ikke noe i tvil om.

Det er så mye, mye mer jeg skulle ha sagt, men da blir det for langt… Hva synes du om dette?

39 kommentarer

Siste innlegg