VALGET MITT BLIR Å IKKE BRUKE SMINKE!

Dette innlegget skal jeg fortelle dere min mening om dyretesting, jeg burde ikke kalle det ''dyretesting'', men dyre- plageri. Jeg har funnet et setning som fanger oppmerksomheten min allerede, og har bare lest en liten bit. Akkurat denne saken må jeg si at jeg bare får raserianfall.

''hvert år lider hundretusener av dyr for at mennesker tilsynelatende skal bli vakre''

Bare en liten kort setning, men tenk da! Hundretusen, hallo?! Viss de foreksempel sier  at den som vil bli testa får så, så mye penger altså godt betalt. Så vedder jeg på at det kommer frivillige folk som vil bli testa. MEN DYR! Da blir det jo noe helt annet. Ja de kan jo ikke bare si, hei vil du bli testa. Også forvente et svar fra dyret. Men de LIDER FORDI FOLK SKAL BLI PENE. Har ikke tenkt over det så veldig mye, før jeg så den røde lista. Det er jo mange produkter jeg bruker. Men, nå fortiden bruker jeg så vidt sminke. Faktisk bare 3 sminke produkter. Det fins en rød liste, TRYKK HER. Og det fins en grønn liste som ikke tester dyr TRYKK HER. Men noe jeg har hørt rundt om kring av den grønne lista, noe som jeg ikke skjønner. Den røda lista tester dyr, MEN. Den grønne lista kjøper ingrediensene fra det den røda lista allerede har testa. Så det blir jo akkurat det samme. De tester ikke, men de kjøper fra de som tester det.

Stakkars tre voksne albinokaniner blir testet for stoffet '' The Draize Eye Test'' som det vanligvis blir kalt.  Det blir brukt for å fastslå irritasjonen av et stoff nåt de påføres direkte på øyet.  Mens kaninen er våken og bevisst dryppes stoffet inn i et av kaninens øye. Dette gjør de når den oftes er fastspent og ikke har muligheten til å vri seg unna.  Kaninen blir testa til dette stoffet fordi den gråter ikke på samme måte som oss mennesker. Pluss at den har dårlig blunkerefleks, noe som gjør at det blir lettere å påføre det smertefulle stoffet. Etter at stoffet har blitt påført registreres endringer i øyet slik som rødhet, hevelse, blemmedannelse, uklarheter o.l. over en periode. Kaninene får oftest ikke smerte under testingen noe som er bra!

Hudirritasjonstest blir oftest brukt av albinokaniner igjen og marsvin! Testingen involverer barbering og oppskraping av et hudområde på dyrets rygg, før stoffet påføres.

Giftihetstest fins det mange typer av. Foreksempel å undersøke giftigheten av en dose substans på hele kroppen. Normalt inkluderer 15-30 rotter. De stakkars rottene blir tvunget til å svelge stoffet, eller testingen. Symptomer kan inkludere forandringer i blodtrykket, vekttap, overflødig spyttproduksjon, skading av indre organer, åndedrettsforstyrrelser, krampeanfall, skjelving, blødning fra øyne, nese eller anus, diaré, koma og i noen tilfeller død.
Når testen avsluttes dreper de dyret.

NOE MER OGSÅ SOM FANGER MIN OPPMERKSOMHET!!!!!!!!!!!!!!!!!
Åhhh, jeg overdriver når det  gjelder tjukke bokstaver og sånt, haha. Men jeg blir så lei meg.

''Forsøksdyr som mus, rotte, hamster, marsvin, hund og kanin lever hele livet i små bur. I burene har de for liten plass til å kunne oppføre seg slik det er normalt for dem. For eksempel har de ikke plass til å løpe, svømme eller klatre. Burene er sjelden miljøberiket, så dyrene har ikke mulighet for å grave, utforske nye steder eller objekter, eller jobbe for å skaffe seg mat. Det stillesittende, unaturlige livet gjør at dyrene blir frustrerte.''

Dere gidder sikkert ikke å lese alt, men om jeg var dere ville jeg ha lest det som står under ''noe mer også som fanger min oppmerksomhet!!!!!''
Og en ting til. Tenk på de personene som har denne jobben da. åååh. De skulle dratt seg selv til helvete.


Kilder: http://www.dyretesting.no/index.html

Hva er deres mening om dette, velger du å bruke produkter som tester dyr eller og ikke bruke sminke?

28 kommentarer
    1. Det er tragisk 🙁
      Jeg bruker ikke så mye sminke nå….siden jeg er ganske ung, men når jeg bruker det pleier jeg og passe på at det produkte ikke er testet på dyr eller noe lignene. Maxfactor og alle de er testet på dyr og det er derfor jeg veldig og ikke bruke det.
      Det er dyreplageri og det er rett og slett helt forferderlig det dem gjør mot dyr.
      Det går vel an og lage sminke som ikke er testet på dyr….

    2. Så lenge man bruker den sminken man VET ikke er testet på dyr,så er det greit.
      Men tror det er altfor få som bryr seg om det.
      Jeg syntes det ille. Skulle vært satt en stopper for det. Kan da mye heller bruke oss mennesker å teste på , he he he – Lurt!

    3. UFF’A MEG :(( Jeg er nesten nødt til å bruke sminke, og jeg har ikke råd til å bare kjøpe sminke fra the Body shop og andre steder hvor de selger sminke som ikke er testet på dyr..

    4. har et spørsmål til deg! Jeg har hørt om en side eller noe der man kan gi sin stemme og være med på og stoppe en del av dyretestingen. jeg lurte bare på hvor det var og om du viste det 🙂
      Jeg skal bruke min stemme! Eller om det er for over 18 år skal mamma og pappa bli tvunget til og bruke sin stemme! XD

    5. det er rart ingen griper inn og får en stopper for dette! det har holdt på lenge og vi vet hva dyrene går igjennom men alikevell sitter alle bare å prater om hvor forferdelig det er i stedenfor å virkelig sette en stopper for dette! Det er nesten like ille å la det skje som å utføre det, men det er jo min mening!

    6. jeg visste det egentlig ifra før av,men jeg kjønner ikke hvorfor dem tester dette på dyr,de har ikke samme hud og sånt som oss..
      hvorfor kan ikke forskerne teste på seg selv,eller lik eller noe istedenfor å drepe uskyldige dyr.
      Kjenner at jeg blir småsint på meg selv siden jeg bruker nemlig sminke som er testen på dyr,men nå som det er sommer bruker jeg så vidt sminke og nå er det bare mascaraen min som er ‘ dyretestet’ eller hva jeg skal si..
      uff,stakkars dyr :’< Dumt at sminke som ikke er testet på dyr koster så mye også : <<

    7. skal eg være ærlig så trur eg ett fåtall av jenter/damer i detta land sjekke om sminken dem kjøpe e testa på dyr..
      Alle syns det e trasi det dyran må gjennom!
      Meeen, alle bruke sminke, alle like billig sminke.. så det e vel opp til vær enkelt..
      men personlig, så syns eg at dyr ikke sku vært innblanda i menneskeforskning/testing..
      så sånn e det.. bra innlegg ellers 🙂

    8. Jeg synes så synd på dem, men de produktene vi bruker mest i hverdagen er jo testet på dyr! De som ikke er testet på dyr pleier å være svindyre! Altså jentene som bruker always osv kan jo ikke unngå dem siden alle de er tastet på dyr, men vi trenger dem jo!
      Jeg synes det var litt rart at The Body Shop hadde tykke bokstaver… De er jo imot dyre-testing! Alle de produktene som er lett tilgjengelige er testet på dyr. Det er bare feil. Pluss at de der by H&M er ikke alltid like bra…

    9. Et tips til dette med “billig sminke”; IsaDora tester ikke på dyr, og det er jo helt greie priser og ikke minst kvalitet på produktene.. Har selv sendt dem mail og fikk et ærlig svar, og det står også på websiden at de ikke tester på dyr! Det er bra!
      Den røde/grønne listen bør bli oppdatert, for det er opptil flere som egentlig står feil på begge listene..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg