Isotretinoin, erfaringer?

Isotretinoin har blitt omtalt av flere toppbloggere nå. Det har fått meg til og selvfølgelig ville prøve også! Det ser jo ut til å funke, iallefall når noen skriver “Isotretinoin reddet livet mitt!”. Disse sterke tablettene brukes til å behandle hudproblemer. Noe jeg sliter med nå. Eller har gjort ganske lenge. Jeg har ikke startet på kuren enda, men jeg teller dager til jeg kan begynne. Siden jeg har operasjon neste uke, må jeg vente en uke etter den, siden jeg ikke kan blande tablettene med sterke smertestillende. Så litt over én uke, da er jeg i gang! Jeg vil gjerne spørre dere som går/ har gått på kuren. Hva er deres erfaringer? 

Viktig!! Kvinner som er gravide, ammer eller planlegger å bli gravid kan ikke gå på disse pillene. Jeg syns det er veldig viktig å gjøre seg kjent med bivirkninger som både er vanlige og sjeldne, så man er klar over det. Jeg kan nevne noen her nå:

Svært vanlige: Anemi og andre endringer i blodsituasjonen, betennelse i øyet og øyelokkområdet, tørre og irriterte øyne, betennelse i hud og lepper, tørr hud, flassing, kløe, rødt utslett og skjør hud som har tendens til å sprekke, smerter i rygg, ledd og muskler, endringer i fettnivået i blodet ditt, økt nivå av leverenzymer, hodepine, neseblod og rennende nese.

Sjeldne/ svært sjeldne: Selvmord, selvmordsforsøk eller selvmordstanker og utvikling av unormal atferd eller psykotisk tilstand, depresjon, forverring av eksisterende depresjon, tendens til aggressivitet, angst og humørsvingninger, håravfall, diabetes, infeksjon i slimhinnene og huden, høyt blodtrykk i hodet, kramper og døsighet. Redusert nattsyn, uklart syn, lysskyhet og fors, overfølsomhet for kontaktlinser, krampelignende sammentrekninger i brystmuskulaturen. Heshet og tørr hals, blødning i magen, diaré med blod samt inflammatorisk tarmsykdom og hårsykdommer.

Ja…. og dette var bare noe. Man tenker med en gang at dette er noe farlig! Jeg er bare så desperat akkurat nå at jeg er villig til å prøve alt. Når jeg er ferdig kommer det til å være såå verdt det. Hver måned koster det ca 1000 kr å gå på denne kuren. Hudlegetime, fuktighetskrem, krem for lepper og tablettene. Man må også ta blodprøve og graviditetstest hver måned. 

 

7 kommentarer
    1. Jeg gikk selv på disse for en del år siden. Husker ikke nøyaktig hvor gammel jeg var, men jeg var vel rundt 13-14. Jeg hadde STORE (og da mener jeg _STORE_) problemer med huden min. Hele huden min i ansiktet var en gigantisk pepperoni-pizza, og det var enda verre på ryggen og på brystet. Det var så ille i en periode at det gjorde vondt å sove på ryggen, og jeg hadde konstant vondt i ansiktet pga. alle kvisene. Og det var SÅVIDT jeg fikk resepten. Eneste grunnen til at jeg fikk den var fordi problemene mine var så store i så ung alder. Og det var såvidt jeg fikk dem uten å begynne på p-piller i samme slengen. Jeg måtte derimot levere urintester ganske ofte for at de skulle forsikre seg om at jeg ikke var gravid.
      Jeg mener ikke å være krass, men jeg skjønner ikke hvorfor ”hvem som helst” får disse pillene. Pillene fungerer tross alt som en slags cellegift og skal kun brukes som en siste utvei for folk som virkelig sliter med store hudproblemer. Kjenner at jeg blir ekstremt provosert over at toppbloggere og andre folk får pillene som om det var godteri. Det er bare noen år siden man nesten måtte krangle seg til å i det hele tatt få legen til å vurdere det. Jeg vet ikke hvordan hudproblemene dine er da, så jeg kritiserer ikke deg. Jeg er bare drita lei av at toppbloggere romantiserer pillene. Jeg ser og folk på facebook som kutter ut kuren med en gang huden har blitt bra, for så å få alle urenhetene tilbake. Skjønner ikke folk at man skal fortsette på pillene en stund etter at huden har blitt bra, for å vedlikeholde og sørge for at resultatet blir varig? Argh!! 😛
      Uansett, håper at du blir fornøyd med pillene! 🙂 Eneste tipset mitt er å ha en god fuktighetskrem til ansiktet og en god lypsyl siden maaange opplever tørr hud. Spenol reddet meg, faktisk! Og ikke stopp og ta pauser med mindre det er avtalt med legen, og fullfør hele kuren selv om du kanskje må gå på den mange måneder etter at huden har blitt fin 🙂
      Lykke til!

    2. Shit. Det der hadde jeg droppet med mindre du virkelig du har helt syke kviseproblemer. Bare du kjenner situasjonen din best – men ikke la deg fortape i et skjønnhetshysteri som får deg til å gjøre ting som faktisk kan skade deg på sikt. Ta vare på deg selv! Du er vakker. Ok?
      🙂

    3. Anbefaler naturlige medisiner til og begynne med. Start med å kjøpe deg en teatree oil på apoteket, det går under det latinske navnet: Melaleuca alternifolia. Ikke noe med Harry Potter å gjøre dette her hehe, men selveste oljen har en sterk lukt som er bevistt aknedempende hvis man bruker 5% per mengde baseolje.
      Oljen er antibakteriell og du får kjøpt dette på den døgnåpne apoteket på jernbanetorget under navnet tetre oilje. Det kommer i en liten flaske på 10ml og koster 225kr. Bare merk deg, du skal bare bruke dette på kroppen. 🙂 Er utrolig drøyt i bruk ettersom du ikke trenger mange dråper. Hvis du er interessert i å høre mer om hvordan rituale jeg har så kan du kontakte meg via [email protected]. Håper at dette var noe til hjelp.
      Vitenskapelig undesøkelse som bekefter at tetre olje har en virkning på å dempe akne: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2145499
      Du kan lese mer om denne oljen her: http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/mela_alt.htm
      Bloggen min: http://www.natsumilove.blogg.no
      Namaste, Om Shanti Shanti

    4. Jeg var plaget med kviser fra jeg var 12-17 år. Både på brystet, ryggen og i ansiktet. Jeg fikk ut utallige resepter på både antibiotika, kremer og andre tabletter fra legen som ikke funket. Selvtilliten min var på bunn. Det var først når jeg startet på disse pillene at jeg så en stor forskjell på huden min. Det tok ikke mer enn en mnd. før jeg så store resultater. Jeg gikk på dobbel dose (2 tabletter til dagen), og merket ingen andre bivirkninger enn meget tørre lepper. Nå er det ett år siden jeg ble ferdig med kuren og er fortsatt kvisefri!

    5. Hei! Kan du bruke desse no? Ammer du ikkje?
      Eg vil anbefale deg på det sterkaste å prøve hudpleieprodukt først…då snakker eg om medisinske hudpleieprodukt som Obagi eller Elixir. Du kan lese litt om hudpleierutinane eg har på bloggen min. Dei fungerte som berre det under graviditeten, og eg hadde fabolous hud dei mnd eg gjekk gravid.(og no!)
      Visst du ikkje har lyst å gå på tabelletar kan du bruke A-vitaminsyre frå Obagi. Dei har kome med nye produkt no under Zo Medical serien, og dei har eg ikkje vore borti endå…eg har brukt syreprogrammet til Nu Derm av Obagi. Det har same virkestoffet som i tabelettane. Huda du får etter den kremkuren er faaantastisk. Eg er så utålmodig her eg sit, for eg vil begynne på den nooo, men eg kan ikkje det sidan eg fullammer :/ Du flasser sjukt i 6 veker (varierer litt frå person til person), men etter 6 veka begynner du gradvis å få bedre hud og til slutt sit du med den porselenshuda! Kan tru eg gleda meg til å begynne på dette…få vekk litt små arr, hyperpigmentering osv som eg fekk under graviditeten.
      Håper du finn utav det! Ha ein fin kveld 😀

    6. Er akkurat ferdig med kuren, og nå når jeg er ferdig så kan jeg bare si at det var såå verdt det! Hadde store problemer da, kviser på ryggen, brystkassen og i ansiktet. Brukte å be om at det skulle forsvinne, og nå er de borte!
      Jeg hadde mange bivirkninger, hodepine, ekstrem kløe i hodebunnen en periode (spesielt etter at jeg hadde dusjet), tørr nese (!!!), litt deprimert, ble veldig lett irritert, tørre lepper, ble lett solbrent, så vondt i muskler og ledd at det gjorde vondt å ha dyna på i senga, døsighet, kløe, øyebetennelse, håravfall (det vokser ut nå da, babyhår overalt på hodet), krampe i leggen, litt mer kroppshår (bart..), skiiiikkelig økt svetting (svettet over hele kroppen og i ansiktet)…
      Wow, nå som jeg leste alle bivirkningene så er de faktisk veldig mange. Vil anbefale det til de som sliter så mye at alt dette er verdt der, men det er jo opp til hver enkelt å vurdere hvor mye man trenger det!
      Man leser nesten bare dårlige ting om isotretinoin overalt på nettet, og ja, det er grusomt når man går på det, mot slutten så begynner man å grue seg til å slutte med piller fordi man er redd huden går tilbake, og når man er ferdig, hallelujah trenger jeg å si mer?
      Lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg