Jobb og svangerskapskvalme

Hei! Jeg tenkte å skrive hvordan det har vært for meg å jobbe som servitør så langt i graviditeten. Nå er jeg i svangerskapsuke 31 (30+3). Kvalmen min startet rundt ca uke 4-5 da var jeg og S på klisseferie i Gran Canaria, hihi♥ Jeg husker så godt når jeg først fant ut at jeg var gravid og begynte å søke rundt. Da dukket ordet “svangerskapskvalme” opp. Jeg lo litt inni meg og tenkte dette skjer aldri meg. Jeg VAR den personen som aldri ble kvalm! Da mener jeg aldri! Eneste unntaket var om det var dagen etterpå, men det var ikke ofte. Jeg trodde ikke det var mulig at denne kvalmen skulle treffe meg så hardt som den har gjort. Eller at det var mulig å spy som en hageslange! Da mener jeg ikke kun de første tre månedene, men de første seks månedene. Morgenkvalme er et veldig kjent ord, men for meg var det mer heldagskvalme. 
I april var jeg borte 3 uker fra jobben pga ferieturen min til Filippinene. Jeg tror jeg er glad for at jeg dro? Jeg dro når jeg var i uke 10 og kom tilbake når jeg var i uke 13. Dette var da den verste perioden min. Jeg var sengeliggende så og si hver eneste dag. Jeg er så glad jeg slapp å jobbe da -Jeg har ikke ord!
Det var ikke slik at kvalmen forsvant når jeg kom til Norge igjen og var tilbake på jobb. Det som er så skummelt er at kvalmen kommer så fort! Jeg har hatt flere episoder der jeg snakker med kunder, plutselig blir jeg kjempe rar. Jeg klarer ikke å snakke fordi jeg kjenner det er på tur opp halsen. Da har jeg fått panikk og begynner med kroppsspråk. Jeg så garantert ut som en snål tulling! Det som har vært litt dumt for min del er at vi som regel kun er én servitør. Den skal servere, stå i kassa, lage kaffe/ milkshake, rydde, vaske osv. Da får jeg dårlig samvittighet om det blir kø og kaos fordi jeg må gå og være borte litt på do. Så jeg har gjort mitt aller beste og holdt meg i de fleste tilfellene. Det er ikke så enkelt som det høres ut som…. og det er ikke alltid det har funket. Håper jeg ikke har skremt bort noen<3 Kunne ønske jeg kunne styre alt dette selv, men slik er det dessverre ikke. “Kvalmemessig” går det kjempe bra på jobb nå om dagen. Nå er heldigvis dette med kvalme over, nesten. Det er sjelden jeg blir kvalm nå, og viss jeg først blir kvalm er det ikke langvarig. All respekt til dere som går med denne forferdelige kvalmen hele svangerskapet. Dere er mine superhelter! 

Før sommeren hadde vi andre og lengre åpningstider på Dudeburger. Da hadde jeg vakter som var på 10t. Før graviditeten gikk det kjempe fint og jeg hadde ingenting å klage på. Jeg skal si man merker at kroppen blir veldig fort sliten når man er gravid. I en periode hadde jeg veldig vondt i ryggen. Det som er så knallfint på jobben er at alle er så forståelsesfulle og jeg får bestemme mye selv. Denne måneden har jeg bestemt mine egne vakter og satt opp en turnus for oss servitører. Jeg har vært snill mot meg selv og gitt meg korte tidligvakter. På kveldene blir jeg som regel så sliten og jeg slepper kveldsvasken. Jeg skal si det har hjulpet så mye! Siden jeg begynte med dette har jeg ikke hatt noen smerter i ryggen. Nå som jeg har jobbet disse korte tidligvaktene på 5-6t har jeg også nok energi gjennom arbeidsdagen min. Det vil jeg anbefale før man bestemmer seg for å sykemelde seg om man er i samme situasjon som meg. -Kutt ned på timer om det er en mulighet. 

Hvorfor ikke sykemelde seg når kvalmen er så ille? Nei, si det… Helt ærlig hadde jeg følt meg skikkelig pingle om jeg hadde sykemeldt meg fordi jeg var så mye kvalm. Ikke missforstå meg nå! Hører jeg at noen gravide sykemelder seg pga kvalmen, så har jeg full forståelse for det! Tro meg. Jeg var fast bestemt på at jeg skulle klare svangerskapet uten og måtte sykemelde meg. Jeg tenkte også alltid at nå må da denne kvalmen gi seg snart. Jeg visste bare ikke at det skulle ta så lang tid, heheh. Ryggen var noe annet. I en lengre periode hadde jeg nok ikke klart det, men heldigvis fant jeg en løsning på det også.
Jeg kommer til å gå i permisjon tre uker før termin som er 18 oktober. Det er ikke så lenge til, så satser jeg på at alt går bra frem til da. Da har jeg klart det! Krysser fingrer og tær for at jeg ikke får bekkenløsning eller noe annet som gjør så jeg må sykemelde meg 🙂 I can do it!

Her får dere også se noen bilder av min koselige lille arbeidsplass, Dudeburger♥ Det er en veldig populær plass her i Lillehammer. Når denne plassen fyller seg opp med kunder kan det bli veldig trangt. Mange ganger når jeg skal servere eller må forbi subber magen min alltid borti noen. Haha, det er så koselig med mage, men av og til kan den være litt i veien. Spesielt når jeg river ned ting, haha. 

Det er så greit at man er to som er gravide på jobb♥

5 kommentarer
    1. Usj, kvalme er grusomt. Jeg var kvalm fra den dagen jeg ble gravid til den dagen jeg hadde født og det var det samme med alle tre barna mine. Utrolig at man klarer å gå igjennom det gang på gang. Nå vet jeg at kokt ingefær er bra mot kvalme, eller man kan kjøpe ingefærtabletter.

    2. morsmiddag:
      Så bra det har funket for deg! Det er uffatelig lenge og være kvalm i 9 mnd.

      Jeg tror jeg har prøvd alle tips og råd. Ingenting funket på meg. Det beste var nok å prøve å sove det bort…
      🙂

    3. Heldige du som har klart å stå i jobb. Ære være deg for det, men tror at det er ulike måter å være kvalm på. Noen kaster bare opp innemellom, andre er konstant kvalm og veldig dårlig. Noen ganger uten å spy. Så fremt man klarer er det fint å jobbe. Jeg jobbet i første svangerskap. Var intenst kvalm, kastet ikke opp. Klarte ikke å spise. Jobbet på ren vilje. Det var helt grusomt. Og ønsker ikke min verste fiende å ha det slik. I andre svangerskap kastet jeg opp hele tiden og raste ned i vekt. Jeg, var intenst kvalm fra før det vistes på testen og til jeg var 4 mnd på vei. Jeg var så dårlig at det føltes som jeg skulle dø. Heldigvis ikke en dag lengre enn 4 mnd. Jeg klarte ikke å fungere i det hele tatt. Hvar arbeidsoppgave førte til 10 min over bøtta. Si i mot, en lukt, rydde noen leker. Var ikke bare slik at jeg kastet opp, men jeg følte meg så elendig, og jeg
      ble sykemeldt. Hadde ikke noe valg.Det eneste jeg gjorde var å ligge på et mørkt, svalt rom dag etter dag. Etterpå var jeg tilbake i jobb,
      men fikk da bekkenløsning, og i uke 30 var det for ondt til å fungere på jobb. Virkelig et nederlag å bli sykemeldt. Men når jeg var kvalm var jeg for syk til å tenke på det. Man ønsker å jobbe i dag som gravid, og tungt er det nok stortsett uansett,
      men man skal være litt ydmyke. Andre kan ha det verre enn en selv, så de er ikke pinglete om de ikke klarer å stå i jobb. Det er mange
      måter å ha det på..

    4. Det er så koselig at du har begynt å blogge litt igjen!
      Lurer på om du kan skrive litt om hva du tenkte når du fant ut at du var gravid?
      Lykke til med jobb disse siste ukene. Håper det går bra 🙂
      Klem

    5. Line:
      Åå, det var hyggelig å høre<3

      Det kan jeg se på! 🙂

      Jeg tenkte også og ha en spørrerunde ganske snart, slik at jeg kan svare på alle spørsmål på ett sted:-D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg