Et innlegg om Yorkshire Terrier/ Leo

♥ Rasen Yorkshire Terrier røyter ikke. Det du ser av hår er det som sitter igjen på børsten/ kammen du har kammet huden med.

♥ Leo er en veldig rolig hund. Når han var valp kom det ikke en eneste lyd ut av han. Nå reagerer han kun på sau/ saubjeller. Når han først har observert noe slikt bjeffer han som bare det. Når vi har sau i gården vår skal han jage dem ut. 

♥ Leo er 9 måneder og veier rundt 2,3 kilo. 

♥ Vanlig pris på Yorkshire Terrier er 15- 17000. Jeg kjøpte Leo for 13000. Jeg har alt av papirer som er veldig viktige. Jeg fikk veldig bra informasjon av oppdretteren ved kjøpet. 

♥ Yorkshire Terrier har ikke andre farger. Rasestandarden har stålblå/ tan farge på pelsen. Dette kan så klart variere. Pelsen skal ikke ha bølger eller krøller. Halen skal være mørkere enn pelsen på kroppen. Denne rasen kommer ikke i hvit og sjokoladebrun. 

♥ Leo har dårlig matlyst. Jeg har prøvd alt av tørrmat og våtmat. Matlysten har blitt litt bedre i det siste. Det var en periode han spiste veldig lite, som eier ble jeg bekymret. Noe jeg fortsatt er. Forandrer ikke dette seg snart, blir det et dyrlegebesøk om ikke lenge. For meg er det veldig viktig at hunden min er helt frisk, og jeg liker ikke å være bekymret. Han er som et barn for meg ♥

♥ Leo er veldig avhengig av eieren sin, som vil si meg, hehe. Jeg er også veldig avhengig av han. Jeg hater å dra fra han. Bare det er til skolen, så er det ille. Jeg tar han med meg på de fleste steder; kino, restaurant, bybesøker osv. Ofte så er hannhundene mer hengiven til eieren sin enn hva tispene kan være. Tispene kan være sta og egenrådige. Tisper ved løpetid endrer gjerne personlighet som særhet, stikker av, sur osv. 

♥ Leo kommer overens med alle dyrene mine, som vil si; to marsvin og Pus. Jeg er så heldig at alle dyrene mine kommer overens med alle. Leo og Pus er jevngamle og har vokst opp sammen siden de var små, så det var ikke noe problem. Det at begge behandler marsvina mine som de var gull er bare flaks! 

♥ Leo liker barn. Noen Yorkier liker barn, noen ikke. Jeg visste før jeg kjøpte Leo, at man burde være forsiktig når det er barn i nærheten og passe på. Fra den første uken ville jeg at Leo skulle bli vant med barn, så jeg lot han leke med ett barn, og senere flere barn. Det var ikke noe problem! Fra første stund har han elsket å leke med barn, ukjente og kjente. Ikke alle Yorkshire Terrier er like, og ikke alle er som Leo. Andre Yorkier enn Leo kan reagere på barn de ikke kjenner. Det er fordi de kan ha et annet kropsspråk som hunden ikke kjenner til. Den kan faktisk finne på å bite om den blir usikker og redd.

♥ Hittil har Leo aldri knurret eller bitt noen. 

♥ Leo har aldri sittet inne i et bur. Jeg får så vondt av å se at han ikke trives. Så klart kan man lære hunden å venne seg til det, men jeg ser ingen behov for det når det kommer til Leo. 

♥ Leo er alltid vennlig mot alle hunder han møter. På videoen nedenfor ser dere Leo og nabohunden vår, Soland som leker sammen. Noen sjeldne ganger kan vi møte hunder som kanskje er litt brutale mot han fordi de er mye større. Da løper han bort til meg og skal blir bært på armen:)

Yorskhire Terrier kan gå lange turer!!! Jeg har sett så mange sjokkerte ansiktsuttrykk når jeg forteller at jeg og hunden har gått turer på flere mil/ høye fjelltopper. Yorkshire Terrier er en meget utholdende hund, og er glad i turer. Det finnes i grunnen ingen begrensninger, sykkel, løping, ski, fjell, skog, sjø osv.

♥ De har ikke underpels eller fettlag og blir våte helt inn til huden. For mange kuldegrader kan også by på problemer hvis man ikke bruker potesokker. På grunn av størrelsen til Yorkshire Terrieren så er det lettvint å ha den med seg.

14 kommentarer
    1. Åh, helt siden jeg møtte Hanne Sørvaag sin har jeg ønsket meg en slik! De virker som herlige hunder!:D det eneste jeg lurer på er klipping: blir ikke disse langhårede når de blir voksne? Jeg liker de så godt når de er slik som din. Må man klippe den regelmessig for at den skal holde den mellomkorte pelsen?

    2. Julie og lille Oliver: Ja, pelsen vokser fort! Så man må klippe den jevnlig slik man vil ha det om man vil beholde valpe-looken 🙂
      Viss do googler ”Yorkshire Terrier”, så ser du både yorkier med langt hår, og slik som min er 🙂

      De er noen helt nydelige hunder!

    3. Har alltid hatt lyst på en hund om jeg skal ha så blir det en slik, eller en annen liten type hund. Men jeg lurer på, hvordan er pelsen? Er den myk, eller er den litt sånn “stiv”? 🙂

    4. hei jeg har en liten yorkshire terrier gutt på 8 mnd, og jeg elsker denne rasen. jeg har også en lhasa apso gutt på 4 år. klipper du han selv eller drar du til hundefrisør? jeg vil klippe min men er så usikker på hvordan. klipper du han helt ned eller lar du noe av pelsen være igjen?

    5. Julie og lille Oliver: du kan gjøre det selv. Hvor ofte er opp til deg. Kommer an på hvordan du vil ha pelsen til hunden. Klipp når du syns det begynner å bli for langt 🙂

    6. ÅHHH SÅÅ FIN! Skal spare til hund så fort jeg flytter til Oslo i sommer, og jeg har bestemt meg for denne rasen! Lest masse om den, den er jo helt fantastisk nydelig. Lurer på en ting; kan man klippe hunden selv, elelr drar man til hundefrisør? altså for å få en frisyre for skal åpenbart ikke stille den ut 🙂
      vet det er litt eldre innlegg, men dreiv å søkte opp noe med yprkshire terrieren, go da kom dette innlegget opp! Men igjen, Leo er kjempe fin <3

    7. Living my life as Kristine Lar: man kan så klart klippe den selv. Det gjør jeg for å spare penger. Om man vil kan man ta den me til hundefrisøren også. Opp til deg! 🙂
      Du er kanskje ikke så flink til å klippe hunden første gang (det var ikke jeg heller, hehhe), men man blir bedre! 😀

    8. Hei!
      Jeg kommenterer på et gammelt innlegg, men sitter å googler litt så kom over dette.
      Har selv en yorshireterrier på 7 år, ganske middels trent, og har tenkt å gå en fjelltur i helga. Den er på ca 5 timer. Har aldri hatt han med på så lang tur før, men lurer på hva din erfaring er med din hun om hvor lang/lenge den kan gå? Vil så gjerne ha han med, men det må jo være innenfor det han “tåler”. Håper du vil svare med noen erfaringer 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg