besøkte graven til bestefar

For litt over en måned siden døde bestefar uforventet. Det var trist, og jeg hadde ikke mulighet til å dra til Filippinene i begravelse pga skole. Men mamma dro. I kveld har vi besøkt graven hans og det var kjempe koselig. Det var veldig annerledes enn det vi gjør i Norge. Det var ikke nok å legge noen blomster på graven og tenke stille inni seg. 

Her ser dere søte Chrisha (tremenning).

Forrige gang jeg var her var hun nyfødt. Bildet til venstre tok jeg dag 1. Hun har blitt så søt!

Familie og venner! ♥

Meg: Når er vi på gravplassen?
Mamma: Nå.
Meg: Nei? Hvor er gravsteinene?
Mamma:…… 

Gravsteinene står ikke som i Norge, men de ligger. Her i Filippinene er det slik at du tar med hele familien, masse mat og spiser rundt graven til den avdøde (som vil si bestefar). Har aldri vært med på noe slik, så det var nytt. Man deler også fine ord, tanker og snakker om minner.

Det er ikke bare de som sitter rundt som skal ha mat, men det er også den avdøde (bestefar i dette tilfelle). Da legger de mat, dessert, drikke og røyk på graven siden bestefar røykte. Jeg hadde et blond moment hvor jeg trodde maten var til alle løshundene som gikk rundt oss. Så jeg stusset på hvorfor de la maten på gravsteinen. Haha.

Når vi skulle gå så sa de hade til bestefar. Noen kysset gravsteinen og fortalte hvor mye de savnet han. Noen klappet den og sa farvell.

8 kommentarer
    1. Det gjorde vi å når vi var i filipinnene med min bestefar…
      Veldig trist, fordi mamma begynte å gråte, så begynte æ å gråte….

    2. Jeg er også halvt filippinsk og reiser der hvert år. Vet ikke hvor du bor men vi har hus i hovedstaden Manila, når jeg ser på bildene dine nå begynner jeg å savne Filippinene..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg