vi er de siste elevene på medialinja ved vinstra vgs

For noen timer siden fikk vi de triste nyhetene om at medialinja på Vinstra VGS blir lagt ned. Kullet mitt er de siste som får gå media og kommunikasjon her på Vinstra, og det får meg til å føle meg veldig heldig. Det er ikke bare tilbudet her på Vinstra som forsvinner, men også bygg og anleggsteknikk ved Hjerleid, tilbudene innen naturbruk på Otta, videregående 2 kjøretøy og barne- og ungdomsarbeiderfag her på Vinstra. Det har vært store diskusjoner, og vi har fått mange medlemer på facebook gruppen vår. Alt i alt har det vært en lang, engasjert debatt, men desverre så tapte medialinja kampen. Vi førteklassingene som startet i høst har selvfølgelig fullføringsrett og får fullføre alle 3 åra. Heldigvis.

10.klassinger som hadde planer om å starte på medialinja her på Vinstra neste år kan bare glemme det, desverre. Det at medialinja her på Vinstra VGS skal legges ned syns jeg er bare tull og unødvendig. Det er flere elever fra denne bygda (og nærområdet) som har lyst til å gå medialinja her på Vinstra. Media er en fin linje for elever som er dritt lei skolen og liker å være kreative. Dere som hadde planer om å gå media her på Vinstra må helt til Gausdal som er det nærmeste. Det blir en utrolig lang busstur for 15-16 åringer frem og tilbake. Hybel kan være et altarnativ, men det er helt forståelig at det er ikke alle som vil det. Alle er heller ikke modne nok. Ikke bare skal de fjerne medialinja her på Vinstra, men politikerne har fått tanken om å fjerne ALLE medialinjer i fylket(!!) Hva for noe tull er dette?!    

Danselinja med kun 2 søkere i år får fortsette, men medialinja, nei den skal legges ned……Medialinja her på Vinstra har kanskje ikke mac og et moderne studio, men BRA har vi det! Ikke minst har vi fantastiske lærere! 

En video som 3.klassingene har laget:

9 kommentarer
    1. Huff, syntes utrolig synd på dere! Selvom jeg bare går i 9. klasse er jeg super glad for at Fredrikstad har flere muligheter til Medier og Kommunikasjon, og vet egentlig ikke helt hva jeg skulle ha gjort om jeg hadde bodd der du bor nå! Er helt enig med dere, at det er utrolig dumt at norge som verdens rikeste land skal legge ned utdanningsmetoder som fungerer utrolig godt!! De har kanskje allerede bestemt seg for å legge ned skolen der dere bor, men ikke gi opp! 🙂 Det kan ende godt til slutt♥

    2. sykt synd! 🙁
      Jeg hadde syns det var flott om det var ei Medialinje her, fordi ellers må jeg helt til Bodø (2-3 timer herifra), og må bo på hybel og dritt.. Jeg er ikke så selvstendig, så jeg vil gjerne bo hjemme! endte opp med å ta et ufrivillig valg, og måtte gå Helse og Sosial, og Barne&ungdomsarbeider på vg2 -.- Hadde også lyst til å ta design & håndtverk, men det ble lagt ned her når jeg skulle begynne på vgs.. dritt!

    3. æsj! jeg skjønner hvordan det er, går jo Media linjen selv! kan ikke tro at de gjør sånt! tull og tøys. emn det er jo bra dere første klassinger får gjennomført de 3 årene dere har rett på da, men utrolig synd for de som skulle søke der ti neste år!

    4. Så urettferdig! Jeg har utrolig lyst til å gå medie- og kommunikasjon og bli fotograf.. Håper jeg får gjort det. Bra at du har krav på å fullføre de årene dine da.

    5. Huff, så trist! Er altfor dårlig med slik nedleggelse! Media er jo en veldig flott linje, og det var faktisk noe jeg selv vurderte å gå, men det er desverre få skoler som tilbyr det… Du får bare huske på hvor heldig du er som har muligheten til gå den linja du ønsker!

    6. Sykt urettferdig da! men du var iallefall heldig, som får fullføre alle årene. 🙂 jeg går Resturant og matfag, og det samme er mulig skjer med oss. vi er så heldige som begynte første året, og får mulighet til å gå begge årene ferdig. men kan hende de som begynner til neste år, ikke får muligheten her, og må flytte for å kunne på den linja. :/ Litt trist da!
      Synes iallefall det er supert at du, og jeg, har krav på å fullføre 🙂

    7. Hva i alle dager?! Det er det dummeste avgjørelsen jeg har hørt om! Det er jo en veldig populær linje som mange har interesse av, av mange grunner. Linjer som ikke så mange søker eller går på burde blitt tatt bort i stedet. Rå teit! Bra dere får gjøre dere ferdige da.

    8. Det er synd! Synes det er kjipt at ikke alle i landet har like bra tilbud… Jeg bor i Oslo, og hadde jo ca 10 forskjellige skoler å velge mellom, som alle var i nærheten og kjempebra. Men jeg valgte studie, haha 🙂 Føler meg veldig heldig, skulle ønske alle i landet, også i bygdene, hadde hatt bra tilbud!

    9. Huff det var kjedelig da! Er så dumt at skoler på litt mindre plasser skal miste linjer. Vi bygdefolk har jo også rett på å kunne ha litt valgmuligheter uten å måtte reise til Oslo liksom!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg