mobbing tar helt over i nabobygda mi

På bildet under, så kan dere se tre damer. Hun til venstre er Ninni som er diakon/ sykepleier og er moren til venninna mi, Frøydis. Den vakre jenta i midten er hun det handler om. Hun blir så trakassert og mobbet på plassen hun bor på. Dama til høyre er mora til mobbeofferet. Hun bor i en liten bygd som heter Harpefoss, som er nabobygda mi. Frøydis og Aebykier har allerde møtt henne, og de kan virkelig ikke fatte hvorfor denne jenta blir mobbet på det groveste. 
Jeg må virkelig understreke ”GROVESTE”. Ta dere tid til å lese artikkelen under bildet, så skjønner dere hvorfor. Mobberne hadde også laget en facebook gruppe hvor det sto noe lignende som ”alle negre burde drepes”. Jeg kan virkelig ikke fatte at slike folk bor så nærme meg! Jeg blir kvalm av tanken på at noen av mobberne går på skolen min. Denne situasjonen har snart holdt på ett år nå, og de har ikke gjort noe med saken. Dette er så alvorlig, og jeg blir så lei meg.

MEN jeg skriver dette fordi jeg MENER DET. Når jeg mener det så holder det ikke kun å skrive et blogginnlegg om hvor forferdelig det er. Jeg må gjøre noe. Jeg har de siste timene tatt noen telefoner, og jeg skal få møte denne jenta jeg har hørt har en fantastisk personlighet. Jeg gleder meg så mye! Jeg håper jeg kan komme på besøk til henne i helga, eller omvendt. Jeg vil virkelig at denne jenta skal ha noen venner i nærområdet. 

Det å være brun gjør deg ikke mindre verdt enn andre. Skal jeg ta meg selv som eksempel? Jeg er selv brun. Viss man tenker slik har man ingenting å gjøre i dagens samfunn. Viss du er enig i at dette er galt, så del linken over bildet!

Kilde: http://www.gd.no/nyheter/article6221935.ece

For tre år sidan var Freweini Asfaha frå krigsherja Eritrea glad og såg fram til ein ny start i fredfylte Norge. Enda større glede vart det når ungane hennar, Samyawit (16) og Tesfazgi (14), kom til Harpefoss oktober i fjor. Endeleg kunne dei starte eit nytt liv og leve saman i fred og ro.

Slik har det ikkje gått. Opphaldet i Sør-Fron har blitt deira verste mareritt, og nå føler familien seg nesten like utrygge på Harpefoss som dei gjorde i Eritrea. Dei fryktar for livet sitt og har sete inne i stua fleire gongar og gråte saman medan ungdommar har herja utanfor.

Gjekk rundt med øks

– Glas blir knust på gardsplassen, blomsterkrukkene blir velta og ungdommar kastar snøballar på huset vårt. Nyleg var det ein med øks som gjekk rundt ute på gardsplassen og hogde i trea samstundes som han ropte. Før jul i fjor dansa nokre ungdommar utanfor huset vårt i to timar medan dei sang, seier mora Freweini.

Aller verst er det kanskje at det vart oppretta ein Facebook-profil som vart brukt til å terrorisere familien. På profilen stod det mellom anna at familien burde rundjulast og sendast ut av landet. «Dei lyg som f …» står det vidare. Denne profilen er nå fjerna.

Spytta på og kalla «svarting»

Også skulekvardagen har vorte eit mareritt for ungane. Samyawit tør ikkje å gå på skulen lenger. Det tok ikkje lang tid frå ungane starta på skulen til dei vart kalla for «svarting» og «tjuvar». Bannord som «fuck you» har vore vanleg.

Eg har ikkje vore på skulen sidan skulestart i august. Eg tør ikkje gå på butikken ein gong, seier Samyawit.

I løpet av skuledagen har ho opplevd at nokon har slengt døra i andletet hennar og hivd ryggsekken rundt. Ho har også opplevd å bli sparka på. Broren har opplevd at jamaldrande har spytta han i ansiktet. Mora bryt inn og fortel da sonen hennar kom heim frå skulen og fortalde at folk kalla ungane hennar for «svarting».

Må flytte frå her

– Han lurte på kva det skulle tyde. Kva skal ei mor seie til slikt? Kva har vi gjort for at folk oppfører seg slik mot oss? Eg trur at einaste løysinga er å flytte. Vi må til større plassar som er vant til å ta imot flyktningar, seier Freweini.

Ho har prøvd å ordne opp.

– Vi har informert politiet, og har elles hatt møte med skulen og mange andre vi trur kan hjelpe. Alle seier dei kan hjelpe og at det berre er å ringje dersom det fortset. Men kva hjelp det når situasjonen er like ille? Vi tenkjer på dette heile tida og er redde. Norge er eit trygt land, og når dei som plagar oss ikkje høyrer på skulen eller politiet, kva skal vi tru da? Eg vil at ungane mine skal ha like stor fridom og tryggleik som andre, seier Freweini.

Venninna til Freweini, Brit Ninni Fossli, som også er diakon i Nord-Fron, reagerte med vantru fyrste gongen ho høyrde kva familien opplevde.

– Eg kjenner Freweini gjennom torsdagstreffet på Frivilligsentralen på Vinstra. Vanlegvis er Freweini veldig blid og pratsam, men etter kvart såg eg at var noko som plaga ho. Men ho ville ikkje ut med kva det var. Til slutt så fortalde ho alt og eg er rysta, seier Fossli til GD.

Meir rysta vart ho da ho fekk høyre at fleire instansar er inne og har sett i gang tiltak, utan at situasjonen har vorte betre. Ho etterlyser eit system som fungerer betre og fangar opp slike situasjonar.

– På meg verkar det som om «alle» har visst om dette. Det har pågått sidan oktober i fjor, og det er fyrst nå tiltak blir sett i gang. Men nå er eg redd det er for seint. Situasjonen har låst seg, og tiltak skulle vore sett i gang tidlegare. Kvar er foreldra, kvar er medelevane, kvar er dei ansvarlege i systemet og kvar er alle andre? På meg verkar det som om folk er redde for å seie frå fordi forholda her er for små, seier Fossli.

Må vere medmenneske

Ho opplyser at mange er redde når dette kjem ut i pressa og mange har teke kontakt med henne.

– Men det bryr eg meg ikkje om. Det er jobben min å vere eit medmenneske og ta vare på folk. Eg er redd einaste løysinga for familien er å flytte. Det kunne gått betre for familien dersom dei hadde busett seg på Vinstra, som er vande til å ta imot flyktningar, seier Fossli.

 

29 kommentarer
    1. Hei, du hun går i klassen min, eller gikk å den siden og mobbingen er ikke av hele klassen, mange her som syns de er tragisk, dette handler faktisk om en gutt i klassen som desverre er så tjukk i huge att han er oppdratt av en som er lik. Hun er faktisk drit grei, er bare ikke så lett å få snskket med henne prøver nå og da og kontakte henne, men får ikke svar. Men bare for å si det syns jeg det er teit at alle i klassen vår får skylden når dette gjelder noen som går i klasser under og en pers i klassen. Jeg vet hvem han som gikk med øks var og han er faktisk bare 13 år og går i klassen med broren hennes. Han la skylden på kjersten min faktisk som ikke har noe med det å gjøre. Syns det skal bli tatt orntlig opp på hele skolen vår hvertfall for jeg håper hun kommer tilbake til klassen, hun trenger det virkelig og han i klassen som gjør dette må opp i rettsak viss han gjør så lite som å snakke stygt til henne nå. Håper hvertfall du får snakket orntlig med henne for hun er savnet.

    2. Men da får du gjøre noe med det da CATHRINE <3
      Du vet jo hvor de bor. Er ikke vanskeligere enn å ringe på døren og snakke med henne

    3. Det er virkelig kjempefælt! Jeg har blitt mobbet selv i 7 år.. Det er så bra at du skal møte henne, Caro! Syns det er kjempefint gjort av deg!

    4. Herregud, folk er så utrolig slemme. Ikke bare slem, men onde! At noen kan gjøre noe slikt mot en helt normal person er helt utrolig feigt og slemt! Hun er like mye verdt og har like mye rett til å være i Norge, gå på skole og bo ett sted uten å bli mobbet slik som hun har blitt utsatt for. De som har mobbet burde ha dårlig samvittighet hele livet! Forferdelig. Håper det går bedre med henne og familien hennes etter hvert, ønsker dem lykke til videre!

    5. Det er syyykt at noen kan oppføre seg som det mot andre !! Jeg blir kvalm og syntes synn på henne hun fortjener mye bedre en det !!

    6. Jeg og klassen min var på bading idag.. når vi gikk ut til bussen stod de der.
      Alle i klassen min begynte å si at de synest synd på den familien.. Det rare var at det var i nabo kommunen.. Jeg viste ikke at det var så stor forskjell mellom de kommunene..

    7. DU FRØYDIS! kan jeg si deg noe,hun som skriver bloggen er fra vinstra og sørfron har ikke politi, politiet er fra vinstra såååå…. Jeg blir minst like irritert som dere, å for att mange som hører om saken stiller Sør-fron i dårlig lys, dette er forferdelig, men herregud dere utbryter med att ALLE her er forferdelige å du sa hvorfor kan du ikke gjøre noe med det! såklart vi prøver så godt vi kan alle sammen på 10. trinn. Vi snakker med henne, i dag løp vi til henne for vi så henne og snakka med henne litt. Hun er ekstremt grei, men beskjeden. DET ER JO FÆLT AT HUN GÅR IGJEN OM DETTE! men vet dere hvordaan det er her nå eller, pga av noen drittonger som ødlegger for hele ryktet til den lille bygda vår, så er det politi og reportere overalt! Vi prøver! Og vi skal få gjort noe! men det er faan ikke så lett som alle skal ha det til. Håper virkelig dere har større hjerne til å forstå enn å bare sitte der å syte. For dere leser bare media prøv å vere her, ALLE prøver så godt vi kan å hjelpe til. VET IKKE HVA JEG SKAL SI TIL DERE HELLER EGENTLIG! Jeg blir bare fly forbanna!

    8. Oki CATHRINE, du behøver ikke å bli så sur. Overreagerer. Leser bare ikke i media, jeg vet at dette har pågått lenge. De kom hit i oktober i fjor, det er snart 1 år siden. Dette skulle ha blitt gjort noe for lenge siden…
      Og ja, sørfron har vært klar over saken lenge. Selvfølgelig blir det mye media oppstyr når ingen gjør noe. Herlighet, det er det minste de fortjener.
      Herlighet, det går an å ha forskjellige meninger. CHILL

    9. Stakkars jente! Hun virket jo helt nydelig og kjempe snill. Helt forferdelig at hun og hennes familie må oppleve noe så ondskapsfullt, spesielt etter hvor de har kommet ifra!

    10. Dette er veldig tragisk, at någgå slek kan skje i ei så lita bygd.. Men desverre så skjer det.. Det som er viktig nå er å stå sammen, så man blir kvitt detta her. For slek går det itte ann å ha det ! Men samtidig så må man passe på så itte alle ungdommane blir “straffa” Men uheldigvis så e det nån som ødelegg for alle.. Det er helt ufattele at detta kan skje, å den som gjer sleke ting mot så nydelige mennesker, fe tenke se om!! Å det godt om au! At det går ann.
      Men slek som Cathrine har skrivd så e det itte alle i hennes klasse som e sleke, å e vet at det er mange der som vil hjølpe denna familien. E vet sia e har jobba på den skulin, at det e mange der som itte har den tanken som dessa personane som har gjort detta. .. Så døkk som vil, må berre trå fram å hjølpe! Men e viktig å itte ta alle ungdommane under en kam..

    11. det er ikke noe nytt. flere år siden, da jeg bodde i Norge, jeg og ei vennine reiste til disco på vinstra. der var ca. 5 jenter fra Sør-Fron. seff, de prøvde å provosere oss. jepp, så jeg og vennina mi begynte slåsskamp med dem da. den ene jenta ble sikkelig skadet (anner ikke hvordan, for vi var 2, dem var 5 :D) og etter flere dager de begynte å ringe oss og true 😀 jeg synes det er jo problemer med folka på Sør-Fron (ikke alle seff).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg